Vuoden moottoripyöräkouluttaja Teemu Lindgren on huolissaan pääkaupunkiseudun ajoharjoittelupaikkojen vähyydestä ja vähentyneestä ajo-opetuksesta. Riskien tunnistaminen liikenteessä jää liian vähäiseksi. Vuoden moottoripyöräkouluttaja valittiin jo 21. kerran.
Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry valitsi vuoden 2021 moottoripyöräkouluttajaksi Teemu Lindgrenin Helsingistä. Lindgren on ansioitunut motoristien ja mopoilijoiden kouluttajana. Liikenneopettaja ja autokouluyrittäjä Teemu Lindgren on kouluttanut vuodesta 2001 toistatuhatta mopoilijaa ja moottoripyöräilijää.
Teemu Lindgrenin omistaman Autokoulu Lilliputti Oy:n kursseilla on vuosina 2011–2021 ollut yhteensä 428 mopo- ja 814 moottoripyöräoppilasta. Teemu valmistui liikenneopettajaksi vuonna 2001 ja alusta alkaen hän on keskittynyt motoristien ja mopoilijoiden kouluttamiseen.
– Huhtikuusta lokakuuhun en yleensä ehdi kouluttamaan muita kuin mopo- ja moottoripyöräoppilaita, Lindgren kertoo.
Lindgren aloitti yritystoimintansa vuonna 2006, kun hän perusti silloisen yhtiökumppaninsa kanssa osakeyhtiön ja he ostivat Helsingin Tapanilasta vanhan autokouluyrityksen liiketoiminnan.
Lindgren kertoo, että vielä 2010-luvulla moottoripyöräkortteja ajettiin innokkaasti ja kesäisin autokoulussa oli keskimäärin toistasataa moottoripyöräoppilasta. Tuolloin Autokoulu Lilliputilla oli viisi eri toimipaikkaa Helsingissä ja Vantaalla.
Harjoittelupaikkojen puute huolestuttaa
Teemu Lindgren on viimeiset kolme vuotta käyttänyt Malmin lentokenttää motoristien harjoittelupaikkana. Yrityksellä oli vuokrasopimus Helsingin kaupungin kanssa kentän käytöstä. Nyt vuokrasopimus on irtisanottu, koska Helsingillä on muita suunnitelmia Malmin kentälle.
– Moottoripyöräoppilaiden kanssa on alkuun opeteltava riittävästi pyörän käsittelyä, ja kentällä on siihen tilaa. Opettajan täytyy voida luottaa, että oppilas osaa jarruttaa ja ohjata tehokkaasti ennen ajoharjoittelua liikenteessä, Lindgren toteaa.
Ajokorttiuudistus kevensi opetusvaatimuksia liikaa
Teemu Lindgreniä harmittavat vuoden 2018 ajokorttilain muutokset. Ajotuntien ja teoriaopetuksen minimimäärä lähes puolittui ja opetusluvan saa aiempaa helpommalla. Tämä on näkynyt erityisesti kuljettajatutkinnon liikenneajokokeiden hylkäysten lisääntymisenä. Teoriaopetuksessakaan ei ole enää pakollisia moottoripyöräaiheisia tunteja.
– Koska ajotutkintoon pääsee aiempaa vähemmällä opetusmäärällä, opettajan täytyy olla todella tehokas, jos minimimäärällä aiotaan selviytyä. Asiakkaat haluavat sitä, mutta kaikkien kanssa se ei millään onnistu, Lindgren toteaa vuosien kouluttajakokemuksella.
Moottoripyöräkortin ajajat ovat parin vuoden aikana vähentyneet. Ajokorttiopetusta tarjoavien määrä ja kilpailu ovat lisääntyneet. Lindgren haluaa siitä huolimatta panostaa moottoripyörä- ja mopo-opetuksen laatuun. Myös autokortin saa nykyisin helposti jo 17-vuotiaana, mikä voi vähentää halukkuutta moottoripyöräkortin ajamiseen.
– Saattaa tulla ensimmäinen kesä, jolloin kaksipyöräisten opettamisen lisäksi joudun välillä istumaan autossakin, Lindgren epäilee.
Hänen mielestään opetukseen tarvitaan lisää ajo- ja teoriatunteja. Nyt opetusajasta suuri osa menee moottoripyörän käsittelyn opettamiseen. Riskien tunnistaminen ja ajolinjojen opettelu liikenteessä jää liian vähäiseksi.
Teemu Lindgren läpäisi Suomen Moottoripyöräkouluttajat SMOK ry:n kouluttajatestit vuonna 2005. Sen jälkeen hän on kehittänyt säännöllisesti kouluttajavalmiuksiaan muun muassa Liikenneturvan Moottoripyöräilijöiden Ennakoivan ajon kouluttajakurssilla sekä useilla jatkokoulutuskursseilla.
Lindgren on harrastanut moottoripyöräilyä vuodesta 1991. Katu- ja matkamoottoripyöräily on tuttua ja enduroon on nouseva innostus. Myös kolarimoottoripyörien korjaaminen ja maalaaminen kiinnostavat häntä.
Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry on vuonna 1994 perustettu järjestö, jonka tarkoituksena on edistää moottoripyöräkoulutusta ja kouluttajien ammattitaitoa. Jäseniä on 120, joista vajaa puolet on yhdistyksen testit läpäisseitä, auktorisoituja kouluttajia.
SMOK toimii tiiviissä yhteistyössä muiden liikennealan järjestöjen kuten Liikenneturvan, Suomen Autokoululiiton, Suomen Motoristit ry:n ja MP69:n kanssa. Vuoden moottoripyöräkouluttaja valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2001.
Vuoden moottoripyöräkouluttajat vuodesta 2001
2021 Teemu Lindgren, Helsinki
2020 Laura Liimatta, Kemi
2019 Tony Lind, Nokia
2018 Arto Raappana, Lahti
2017 Kai Niukkanen, Helsinki
2016 Esa Elo, Pori
2015 Jussi Korhonen, Oulu
2014 Janne Tervola, Helsinki
2013 Pertti Jaakkola, Pori
2012 Juha Vaskunlahti, Punkalaidun
2011 Antti Kortesuo, Juupajoki
2010 Jarmo Jokilampi, Kangasala
2009 Jari Jokilampi, Kangasala
2008 Kari Hanski, Tampere
2007 Seppo Tuumi, Pori
2006 Jari Tuores, Vaasa
2005 Timo Anttila, Porvoo
2004 Jyri ”Jysky” Tengman, Riihimäki
2003 Joni Kuusisto, Vantaa
2002 Petri Tuovinen, Tampere
2001 Jyrki Hannonen, Järvenpää