GasGasin 700-kuutioinen ES 700 asettuu kilpaenduroiden ja adventurepyörien puoliväliin, ja siihen onkin onnistuttu yhdistämään hyviä puolia molemmista segmenteistä.
Enduro-, motocross- ja trialpyöristään tunnettu GasGas sai uutta nostetta kolme vuotta sitten, kun KTM osti espanjalaisvalmistajan. Sen jälkeen offroad-mallistoa on uudistettu perusteellisesti ja nykyiset mallit perustuvat vahvasti emoyhtiön mallien tekniikkaan.
ES 700 on ensimmäinen GasGasin perinteisten segmenttien ulkopuolelle tuleva malli, ja sen tekniikka on pääosin tuttua KTM 690 Enduro R- ja Husqvarna 701 Enduro -malleista. Koeajo järjestettiin Gironassa ja ajamisen mallia oli näyttämässä espanjalainen Laia Sanz, joka on kilpaillut MM-tasolla niin trialissa kuin endurossakin. 36-vuotias espanjalaismimmi osallistui ensimmäistä kertaa Dakar-ralliin jo vuonna 2011, ja jo seuraavana vuonna hänen allaan Dakarissa oli GasGasin pyörä. Eli Sanzin ja GasGasin yhteinen historia enduropyörien parissa on jo kymmenen vuoden mittainen. Enduron ja Dakar-rallien ohella Sanz on ehtinyt voittaa 14 maailmanmestaruutta trialissa, joten pyöränkäsittelytaidossa häntä ei juuri kannata mennä neuvomaan.
ES 700:n 74 hevosvoimaa ja ajokunnossa mutta ilman polttoainetta ilmoitettu 147,5 kilon paino tarjoavat mukavan yhdistelmän. Kun hotellilta ajetaan parinkymmenen kilometrin siirtymä offroad-alueelle, niin GasGas etenee asfaltilla satasen vauhdissa ja pintakaasulla mukavan värinättömästi. Katteiden puuttuminen saa tietysti ajoviiman tuntumaan, mutta esimerkiksi suomalaisilla nopeusrajoituksilla asia ei ole suuri ongelma. Kun GasGasin väki illalla kysyy mitä malleja odotamme heiltä seuraavaksi markkinoille, niin toimittajilta tulee melkein kuin yhdestä suusta, että ES 700:sta adventuremalli. Tällaisenaankin sillä seikkailee mielikseen pitkiäkin siivuja, jos pääpaino on soralla.
Kun päästään pois asfaltilta, niin käsitys GasGasin monipuolisuudesta kasvaa nopeasti. Pieni pätkä soratietä ja sen jälkeen siirrytään kallioisille poluille metsän siimekseen. Luistonesto napista pois päältä, ja kevyt pyörä on helppo käsitellä ja osaavissa käsissä myös nopea maastossa. Lehdistökoeajoksi reitti on poikkeuksellisen vaativa, mikä osoittaa tehtaalta melkoista luottoa tuotteeseensa. Kivikkoa ja lohkareita, melkoisen mäkistä maastoa ja välillä laskeudutaan alas, ajetaan pehmeässä mudassa ja osuupa matkan varrelle puolenkymmentä matalan joen ylitystäkin. Reitin hitautta osoittaa se, että eniten päivän aikana tarvitaan kakkosvaihdetta. Reilu maavara, lähes tyhjäkäynniltä puhtaasti vetävä moottori ja pitkät joustomatkat tekevät ajamisesta vaivatonta. Perussäädöissään jousitus on jopa vähän turhan jäykkä ajettuun reittiin nähden. Varmasti toimii vielä paremmin kovavauhtisemmilla reiteillä. Istuin on konsernisisariin nähden muotoiltu mukavammaksi ja tasaisemmaksi, jolloin myös istuinkorkeus on suurempi, ES 700:ssa peräti 935 milliä. Se tuo omat haasteensa erityisesti lyhyemmille kuljettajille, mutta parantaa muuten ergonomiaa sillä tasaisemmalla istuimella pystyy luontevammin valitsemaan sopivan paikan istua kussakin ajotilanteessa.
Laajempi koeajoraportti luvassa Biken painetussa lehdessä 6/2022.
Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 693cc
Poraus x isku: 105 x 80 mm
Puristussuhde: 12,7:1
74 hv (55 kW) / 8 000 r/min
73,5 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Etujousitus: WP XPLOR-USD 48 mm, puristus- ja paluuvaimennuksen säätö
Takajousitus: WP XPLOR Monoshock, linkullinen takajousitus
Joustomatkat: 250/250 mm
Rengaskoot: 90/90-21; 140/80-18
Akseliväli: 1506 mm
Istuinkorkeus: 935 mm
Caster/jättö: 27,7 (26,4)
Tankin tilavuus: 13,5 litraa
Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 147,5 kg