Dakar-rallin tänä vuonna voittanut GasGas on nopea myös uusien mallien esittelyssä. Nyt saatavilla ovat jo vuoden 2023 enduromallit.
Jos GasGas kuulostaa merkkinä vieraalta, mutta tekniikka on sitäkin tutumpaa. Gas Gas, KTM ja Husqvarna perustuvat kaikki kolme samaan perustekniikkaan, mutta hienosäädöllä, ulkonäöllä ja varustetasolla jokaiselle on luotu oma identiteetti. KTM sijoittuu keskelle, Husqvarna premium-brändinä sen yläpuolelle ja uusimpana tulokkaana GasGas asettuu KTM:n edullisemmalle puolelle. Punaisella värityksellä erottuva GasGas on nostanut imagoaan saavutettuaan tämän vuoden alussa ensimmäisen Dakar-rallin voittonsa Sam Sunderlandin ajamana. Lisäksi GasGas on niittänyt menestystä Amerikan markkinoilla saavutettuaan ensimmäiset AMA Supercross.- ja Pro Motocross -mestaruutensa.
Kauden 2023 uudistettuun enduromallistoon kuuluu kaksi kaksitahtimallia (EC250 ja EC300) ja kaksi nelitahtimallia (EC250F ja EC350F). Moottoreita lukuunottamatta mallien tekniikka on hyvin yhdenmukainen. Etujousituksena on 48-millinen WP XPLOR -USD-keula 300 millin joustomatkoilla. Molemmissa etutolpissa on jousi, mutta vasemmalla putkella hoidetaan puristusvaimennus ja oikealla putkella paluuvaimennus. Takapäässä epätasaisuuksia vaimentaa linkullinen WP XACT Monoshock -jousitus. Joustomatkaa sekä edessä että takana on 300 milliä.
Konsernin muista merkeistä tutuissa moottoreissa värinöitä vaimentaa tasapainoakseli ja vaihteistona on Pankl Racing Systems. Jarrut tulevat Braktecilta ja samalta valmistajalta on myös hydraulikäyttöinen kytkin. Kaikissa malleissa on sähkökäynnistys ja litiumioniakku. Painot ovat erittäin kilpailukykyiset, sillä pienemmän kaksitahtimallin painoksi ilman polttoainetta kerrotaan 105,8 kiloa ja pikkunelarin painoksi 105,5 kiloa.