Jatkossa F1-autot ja MotoGP-pyörät ajavat Itävallan Spielbergissä sijaitsevalla Red Bull Ringillä erilaisen rataversion, kun radalle on talven aikana rakennettu ylimääräinen shikaani moottoripyörille.
Vuoden 2020 Red Bull Ringin MotoGP-osakilpailu muistetaan kolmosmutkan onnettomuudesta, jossa totaalikatastrofilta vältyttiin vain hyvän onnen ansiosta. (linkki videoon tämän uutisen lopussa).
Spielbergissä ei jääty pyörittelemään peukaloita, vaan kylän ylpeytenä toimivaan rataan alettiin suunnitella turvallisuutta parantavia muutoksia. Suunnittelijaksi mukaan pyydettiin maailman tunnetuin F1-ratojen suunnittelija Hermann Tilke, joka on suunnitellut kyseiselle radalle aikaisemminkin useita isompia ja pienempiä muutoksia. Suunnittelutyö tehtiin yhteistyössä FIMin, Dornan ja FIAn kanssa. Radan kakkosmutkan kohdalle suunniteltiin shikaani, jolla vauhti saadaan pienemmäksi sitä seuraavaan jyrkkään oikealle taittuvaan kolmosmutkaan (Remus). Ennen nyt tehtyjä muutoksia MotoGP-luokan pyörät tulivat kolmosmutkan jarrutukseen noin 310 kilometrin tuntinopeudella.
Aivan pelkällä vasemmalla kädellä ei herra Tilke suunnitteluun suhtautunut, vaan hidastemutkasta tehtiin tietokonelaskelmia ajonopeuksista ja ajolinjoista ja vasta 15. luonnos oli se joka hyväksyttiin. Uudesta kompaktista oikea-vasen -mutkayhdistelmästä haluttiin sellainen, ettei se vaikuta muiden mutkien ajamiseen. Erikoista on myös se, että F1-autot eivät shikaanin mutkia aja, vaan niille on varattu oma ajorata ”suoraan shikaanin läpi”. Radan muutostyöt aloitettiin marraskuussa 2021 ja työt ovat juuri valmistuneet.
MotoGP-sarjan Itävallan GP ajetaan Red Bull Ringillä tänä vuonna 19.-21. elokuuta.
Red Bull Ringin radalla on pitkät perinteet. Se valmistui vuonna 1969, ja siellä ajettiin mm. F1-osakilpailut vuodesta 1970 alkaen ja rata tunnettiin silloin nimellä Österreichring. Vuosina 1997-2003 ajettiin lyhyemmällä, uudelleennimetyllä ja -rakennetulla A1-Ring -radalla. Vuodesta 2014 alkaen rata on kantanut nimeä Red Bull Ring.
Video vuoden 2020 onnettomuudesta: