KTM tuo 790 Duken takaisin mallistoon paikkaamaan 390 Duken ja 890 Duken välistä aukkoa.
KTM esitteli 790 Duken syksyllä 2017 ja markkinoille se saatiin kevääksi 2018. Kyseessä oli KTM:n ensimmäinen kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustettu malli. Sitä ehdittiin kolmen vuoden aikana myydä yhteensä 29 000 kappaletta. Kilpailuvaltteina oli vakiovarusteena oleva markkinoiden monipuolisin elektronisten avustimien paketti, kun taas 105 hevosvoiman teholukema ei kilpaillut aivan samalla tasolla esimerkiksi Z900:n, MT-09:n ja Street Triplen kanssa. Kaudeksi 2020 Kotari esittelikin isommalla moottorilla varustetun, 121-hevosvoimaisen 890 Duke R:n, jota oli samalla parannettu monelta osin. Kaudeksi 2021 nähtiin lisäksi 890 Duken 115-hevosvoimainen perusmalli.
Kun Duke näin kasvoi isommaksi, jäi 390 Duken ja 890 Duken väliin iso aukko, jota paikatakseen KTM tuo nyt 790 Duken takaisin markkinoille. Toisena syynä on, että se on varsin sopiva A2-korttiluokkaan kuristettavaksi. Siksi 790 Duke tuleekin Euroopan markkinoille 95-hevosvoimaisena (70 kW) versiona, joka on maksiteho josta moottori voidaan kuristaa A2-luokan 35 kilowattiin. Muualla maailmassa 790 Duke myydään 105-hevosvoimaisena. Kulutukseksi kerrotaan 4,4 litraa sadalla.
Vakiovarustukseen kuuluu mm. kallistuksen huomioiva luistonesto, kaarre-ABS-jarrut, kolme ajomoodia, viiden tuuman TFT-värimittaristo sekä led-valot. Lisävarusteina on tarjolla mm. kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, vakionopeussäädin, Track-ajomoodi sekä rengaspainevalvonta.
790 Duke saapuu jälleenmyyjille kesäkuussa 2022.
Lisää alkuperäisestä 790 Dukesta: