Honda Dax palaa 41 vuoden tauon jälkeen mallistoon

Honda säilyttää Daxin ulkonäön melko tarkkaan ennallaan, mutta tekniikassa hyödynnetään sisarmallien olemassa olevaa tekniikkaa.

Ensin palasi Monkey, ja nyt on Daxin vuoro. Se ehti olla pois Euroopan mallistosta 41 vuoden ajan, joskin muille markkinoille sitä on tässä välissä toki valmistettu. Aivan tyhjästä ei Daxin suunnittelua tarvinnut aloittaa, vaan tekniikka on lainattu MSX 125 Grom ja Monkey 125 -malleista. Niistä tuttua on mm. ilmajäähdytteinen, 125-kuutioinen moottori, 31-millinen USD-keula ja 12-tuumaiset pyörät. Hieman yllättäen Honda ilmoittaa vaihteiston olevan nelipykäläinen, ei viisivaihteinen kuten Monkeyn vuoden 2022 mallissa. Syy selviää kun lukee tiedotetta pidemmälle; kytkimenä on samanlainen keskipakokytkin kuin Super Cubissa, jossa vaihteisto on nelipykäläinen. Se puolestaan tarkoittaa, että kytkinkahvaa ei Daxissa ole lainkaan. Mittaristo on Monkeysta tuttu. Erona taas on se, että Monkeysta poiketen Dax on kaksipaikkainen.

Alkuperäinen Dax esiteltiin vuonna 1969. Viimeisin Dax-versio on vuosina 1995-2003 pelkästään Japanin markkinoille valmistettu malli. Nyt esitellyssä uudessa mallissa on alkuperäinen idea ja ulkonäkö säilytetty, mutta tekniikka tuotu 2020-luvulle. Yhtenä tärkeänä kohderyhmänä Honda mainitsee keski-ikäiset motoristit, jotka ovat joskus ajaneet alkuperäisellä Daxilla. 

Ajovaloina on led-valot. Istuinkorkeus on 775 millimetriä. Hydrauliset levyjarrut on varustettu ABS-järjestelmällä. Akseliväliksi kerrotaan vain 1020 milliä ja painoksi 107 kiloa. Polttoaineen kulutukseksi kerrotaan 1,57 litraa sadalla kilometrillä. 9,4 hevosvoiman luvataan tarjoavan tarvittaessa mukavan 90 kilometrin matkanopeuden tunnissa. Vuoden 2023 malli tulee tarjolle kahtena värivaihtoehtona, punaisena ja harmaana. Honda esitteli uutuuden 2023 mallina, mutta se selvinnee pian nähdäänkö Daxit meillä jo kesän 2022 aikana.

Moottori: yksisylinterinen, ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, 124cc

Poraus x isku: 50 x 63,1 mm

Puristussuhde: 10,0:1

Teho: 9,4 hv (6,9 kW) / 7 000 r/min

Vääntö: 10,8 Nm / 5 000 r/min

Voimansiirto: keskipakokytkin, neljä vaihdetta (vapaa alimpana), ketjuveto

Akseliväli: 1020 mm

Istuinkorkeus: 775 mm

Tankin tilavuus: 3,8 litraa

(Toimintamatka tankillisella 240 km)

Paino tankattuna: 107 kg

Ennustimme Daxin paluuta jo joulukuussa 2020:


Samaan tekniikkaan perustuvat sisarmallit MSX 125 Grom, Dax ja Monkey.

Uusin numero