KymiRingin tiedotustilaisuudessa puhunut Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala valotti rakentamis- ja testiaikatauluja, jotka tähtäävät MotoGP-kisan järjestämiseen sovitun mukaisesti kesällä 2020.
Rataprofiilin lopulliset muodot ja kallistukset tehdään huhti-toukokuun aikana. Asvaltoinnit toteutetaan touko-kesäkuussa ja suoja-alueiden loppuosat rakennetaan kevään kuluessa.
Ennen kuin KymiRingillä voidaan ajaa MotoGP-kilpailua, ajetaan radalla Dorna Sportsin järjestämät testit.
– Viralliset testit ajetaan tämän vuoden elo-syyskuussa, riippuen siitä miten ne saadaan sopimaan muihin aikatauluihin. Mukana ovat ainakin kaikki MotoGP-luokan tiimit ja myös Moto2-pyörät ovat mukana, vahvistaa Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala.
Dornan virallisten testien tärkein anti on selvittää, miten rata toimii MotoGP-pyörien alla, kestävätkö renkaat ja onko rata kuljettajien mielestä ”ajettava” ja turvallinen. Kun testit ajetaan MotoGP-kilpailua edeltävällä syksyllä, on ratayhtiöllä aikaa reagoida ja tehdä mahdollisesti tarvittavat muutokset ennen MM-osakilpailua. Toisaalta Dornakaan ei voi lisätä KymiRingin kisaa viralliseen kisakalenteriinsa, ennen kuin se on varmistanut radan toimivuuden.
Nevalan mukaan testien aikaan radan on oltava kunnossa, mutta muiden rakennusten ja rakennelmien – kuten katsomot – rakennustöiden ei tarvitse olla sataprosenttisesti valmiina. Virallisten testien jälkeen päätetään myös lopullinen kisapäivä MM-kalenteriin.
– Jo nyt tiedetään, että se limittyy Brnon ja Sachsenringin kisojen tienoille, sillä logistisesti ne ovat lähimmät kisat eikä olisi järkeä raahata MotoGP-organisaation 5000 henkeä ja 188 rekkaa jostain Espanjasta asti Suomen osakilpailuun, muistuttaa Nevala.
Dornan MotoGP-testejä on mahdollisuus päästä seuraamaan paikan päälle, sillä Nevalan mukaan tapahtumaan tullaan myymään lippuja yleisölle.