Triumph TE-1 – 10 kilon moottorista 180 hevosvoimaa

Triumphin tuleva urheilullinen sähkömoottoripyörä TE-1 on siirtynyt suunnitteluvaiheesta testausvaiheeseen. Testeillä hierotaan ajo-ominaisuuksien ohella kuntoon myös tehon ja toimintamatkan sopiva suhde.

Triumph kehittää ensimmäistä sähkömoottoripyöräänsä normaalista poikkeavalla tavalla. Se on kerännyt ympärilleen konsortion, johon kuuluvat mm. projektin akkuteknologiasta vastaava Williams Advanced Engineering, sähkömoottorin suunnittelusta vastaava Integral Powertrain Ltd sekä tulevaisuuden moottoripyörämarkkinoita simuloiva Warwickin yliopisto. Projektia on Triumphin ohella rahoittamassa Iso-Britannian hallitus. Projektin toinen erikoisuus on, että Triumph on avoimesti kertonut jo aikaisessa vaiheessa projektista, sen etenemisestä, yhteistyökumppaneista ja myös projektin loppuosan aikataulusta. 

Nelivaiheinen projekti on nyt edennyt kolmannen vaiheen päätökseen, ja edessä on viimeinen eli testausvaihe. Se on kokonaan Triumphin vastuulla, ja kuuden kuukauden testivaiheeseen kuuluu sekä maantiellä että radalla ajettavia testejä. Ratatesteissä haetaan kohdalleen käsiteltävyyttä, kiihtyvyyttä, jarruja ja jarrutusenergian talteenottoa sekä keulimisenestoa. Katutesteillä puolestaan kalibroidaan kaasuvastetta, ajoasetuksia sekä tehon ja vääntömomentin sekä toimintamatkan sopivaa keskinäistä suhdetta. Niinpä teho- ja kiihtyvyyslukemista voidaan kertoa lisää vasta kuuden kukauden testirupeaman päätyttyä. 

Aikaisemmin Triumph on jo kertonut Integral Powertrain Ltd:n kehittäneen projektia varten sähkömoottorin, joka alhaisesta kymmenen kilon painostaan huolimatta tuottaa 130 kilowatin eli lähes 180 hevosvoiman tehon. 

Projektin kolmosvaiheen päätyttyä akkuratkaisu sijoitteluineen on jo lyöty lukkoon, ja samoin siis sähkömoottori. Lisäksi Triumph kertoo, että runkoratkaisu takarunkoineen ja voimansiirto hihnavetoineen on jo lopullisessa muodossaan. Jousituksena TE-1:ssä käytetään Öhlins USD-keulaa ja Öhlinsin tätä mallia varten kehittämää RSU-takajousitusta. Jarruina ovat Brembon M50 Monoblocit. Kuten moottorin tehokapasiteetista, jousituksesta ja jarruista voidaan päätellä, niin odotettavissa on hyvin urheilullinen sähkömoottoripyörä.

Lue myös:

Uusin numero