Aprilia esitteli kauden 2022 MotoGP-pyöränsä RS-GP:n. Aprilialle se on samalla ensimmäinen MotoGP-luokan tehdaspyörä, joten tavoitteetkin on asetettu selvästi aiempia vuosia korkeammalle.
Tähän asti Aprilia on ollut mukana MotoGP-luokassa Gresini-tiimin kautta. Täksi kaudeksi Aprilia nousee tehdastiimien kastiin, ja yhdessä Silverstonen osakilpailussa viime kaudella saavutetun ensimmäisen podium-sijoituksen kanssa noalelaisten itseluottamus ja nälkä ovat kasvaneet uudelle tasolle.
Jos MotoGP-luokka on tehdastiiminä Aprilialle uusi, niin kokemusta on sitäkin enemmän tiimin ykköstykki Aleix Espargarolla, 32. Espanjalaisella on takanaan jo 18 kautta MM-tasolla ja niistä peräti 12 kuninkuusluokassa. Gresini-tiimin Aprilialla hän on ajanut kaudesta 2017 lähtien. Espargaro sanookin, että tiimin henkilökunta ei ole hänelle vain insinöörejä ja teknikoita, vaan he kuuluvat perheeseen. Viime kaudella Espargaro keräsi 120 pistettä ja sijoittui loppupisteissä kahdeksanneksi.
Espargarolle saattaa tulla kauden aikana kiire jos haluaa pitää tiimin ykköspilotin asemansa, sillä Maverick Vinales on hänkin kokenut aloittaessaan jo 12. kautensa MM-tasolla. Ja hän on tiimin kuljettajista se, jolla on myös mestaruus uraltaan, pikkuluokasta vuodelta 2013. Vinales on takonut tasaisen vahvoja tuloksia läpi uransa ja hän on kuusi kertaa kauden päätteeksi sijoittunut MM-pisteissä kolmen parhaan joukkoon. Jos Vinalesin kupoli kestää eikä ylilyöntejä tule, niin hän saattaakin Espargaron ohella nousta kisoissa korkeillekin sijoituksille.
Kolmantena kuskina Aprilialla on Lorenzo Savadori, jonka rooli on olla testikuski. Hänen motivaatiotaan nostanee se, että Savadorille on luvassa muutamia villinkortin kisoja, joissa hän pääsee vertaamaan vauhtia niin tiimikavereihinsa kuin muiden merkkien kuljettajiinkin. Hän on myös ilmiselvä valinta kisakuskiksi siinä vaiheessa, jos Aleixille ja Maverickille sattuu loukkaantuminen kauden aikana.
Kauden 2022 pyörän kehittämisessä on Aprilian mukaan keskitytty vaatimattomasti ”tärkeimpien suorituskykyä parantavien osa-alueiden kehittämiseen.” Moottoria on kehitetty selvästi viime kaudesta, aerodynamiikkaa parannettu sekä runkogeometriaa ja elektroniikkaa niinikään saatu kehitettyä paremmiksi. Kun lisäksi huomioidaan, että kaikki kolme kuljettajaa ovat sekä fyysiseltä kooltaan että ajotavoiltaan hyvin erilaisia, niin Aprilian näkee eduksi että sen pyörä tulee ominaisuuksiltaan tarjoamaan hyvinkin laajat mahdollisuudet erityylisille kuljettajille.