BMW Motorrad Italia on yhdessä italialaisten customointiyritysten kanssa rakentanut kaksi R 18 -erikoismallia, jotka julkistettiin Verona Motor Bike Expossa. Tässä Low Ride Magazinen ideoima ja American Dreamsin rakentama R 18 M.
M-tunnus yhdistettiin pitkään vain nelipyöräisten Bemarien urheilullisimpiin malleihin, mutta kaudella 2021 nähtiin myös ensimmäinen kaksipyöräinen M-malli, M1000RR. Low Riden R 18 M -projektin inspiraationa oli antaa isolle cruiserille virtaviivaisempi ja urheilullisempi ilme, jossa kuitenkin vältetään liioittelua ja huomioidaan alkuperäinen retrohenkisyys.
1800-kuutioisen boxer-moottorin vakaus, pitkä akseliväli ja retrohenkinen ulkonäkö ovat saaneet ansaitsemansa muutokset. Muutostöissä on keskitytty jousitukseen ja tuning-osiin, mutta itse tekniikka on jätetty ennalleen. Ajoasentoa on muokattu enemmän eteen nojaavaksi ja pyörää kevennetty, mikä lupaa vielä perusmallia hauskempaa ajettavuutta.
American Dreams hoiti muutostyöt ja koordinoi rakentamista. ER Exhaustin lyhyet vaimentimet jättävät avoimen kardaaniakselin vakiomallia selvemmin esille. Satula on verhoiltu uudelleen, uniikit lasikuitu- ja hiilikuituosat tekevät pyörästä linjakkaamman ja yhdessä uuden pakoputkiston kanssa kallistuvarat ovat kasvaneet selvästi. Maalauksesta vastaa Dox Art Factory. Maalauksen yhtenä erikoisuutena on, että värimaailma vasemmalta ja oikealta tarkasteltuna on hyvin erilainen, aivan kuin kyseessä olisi kaksi eri pyörää. Sopivat peilit, kahvat ja muut lisätarvikkeet löytyivät Rizoman valikoimista.
Toinen customoitu R 18: