Harley-Davidsonin ystäville joulu tulee tasan kuukauden kuluttua, sillä milwaukeelaismerkki on luvannut julkistaa vuoden 2022 uutuuksia 26. tammikuuta.
Kauemmas. Nopeammin. Vain nämä kaksi sanaa H-D on julkaissut vihjeeksi tulevista uusista malleistaan.
Mitä tämä käytännössä voisi tarkoittaa? Kauemmas on viittaus joko touring-malliston uudistuksiin tai toisena vaihtoehtona on viime vuonna julkistetun Pan America -seikkailupyörän uusi malliversio. Olisiko Harrikan toimitusjohtajaksi maaliskuussa 2020 valittu saksalainen Jochen Zeitz kääntänyt katseensa kotimaansa suuntaan ottanut mallia Bemarin Gessu Adventuresta, ja Pan Americakin saisi kymmenen litraa suuremmalla tankilla varustetun version? Jotkut ovat arvelleet kauemmas-sanan viittaavaan sähkömoottoripyörän Live Wiren pidemmän toimintamatkan versioon. Tästä tuskin on kysymys tässä yhteydessä, sillä Harley-Davidson on yhtiöittänyt Live Wiren omaksi yrityksekseen, eikä se enää kanna Harley-Davidsonin logoa, vaikka Live Wire samaan konserniin kuuluukin.
Nopeammin. Yhtenä vaihtoehtona tälle termille on, että streetfighter-henkinen Bronx-konsepti olisi hiljaisuudessa kehitetty tuotantovalmiiksi malliksi. Bronx julkistettiin alunperin samaan aikaan Pan America -konseptin kanssa, mutta Bronx-projekti pantiin pian sen jälkeen jäihin. Missään vaiheessa Harley-Davidson kuitenkaan ilmoittanut virallisesti haudanneensa koko projektia, vaan ilmoitti vaan että sen kehittäminen on jäissä. Helpompi ja erittäin todennäköinen vaihtoehto on, että loppukaudesta 2021 markkinoille saatu täysin uusi Sportster S saisi rinnalleen uusia malliversioita. Sportster S:ssä on samaan Revolution Max 1250 -moottoriin perustuva voimanlähde kuin Pan Americassa. Pan American 150 hevosvoimaan nähden Sportsterin moottorin mallimerkinnän lopussa on T-kirjain (T=torque=vääntö), eli siinä on tingitty vajaat 30 hevosvoimaa huipputehosta ja panostettu enemmän keskialueen vahvaan vääntöön. Käytännössä uusi malli olisi valmis, kun Pan American moottori istutettaisiin Sportsteriin. Iskunvaimennukseen ja jarruihin tosin varmaan tehtäisiin muutoksia, jotka palvelisivat paremmin vauhdikkaampaa suorituskykyä.
Seuraavan kuukauden aikana saadaan todennäköisesti lisää vihjeitä MIlwaukeesta. Joko saksalaistoimitusjohtajan kädenjälki näkyy entistä eurooppalaisempina uusina malleina Harrikan mallistossa? Varmaa on ainakin se, että uusia huhuja ja arvailuja nähdään useammmaltakin taholta.
Sportster S:n koeajo:
Pan American koeajo: