Raid Prototype antaa osviittaa siitä, mihin suuntaan Ténéré 700 saattaa tulevaisuudessa kehittyä.
Tämä ei valitettavasti ole vielä tuotantomalli. Isot japanilaisvalmistajat eivät kuitenkaan tee prototyyppejä huvikseen ja pelkästään messukansan ihmeteltäväksi, vaan takana on aina isompi ajatus. Esimerkiksi Yamahan moni viime vuosien konseptimalli on jalostunut seuraavassa vaiheessa prototyypiksi ja viimeisessä tuotekehitysvaiheessa tuotantomalliksi. Ténéré 700 Raid Prototype on nyt prototyyppivaiheessa, joten voidaan jo jäädä vesi kielellä odottamaan milloin tämä pääsee tuotantoon. Ja samalla toivoa että muutoksia prototyyppiin nähden tehtäisiin mahdollisimman vähän.
Miten Raid Prototype sitten poikkeaa nykyisestä pikku-Teneren tuotantomallista? Prototyyppi on selvästi rajumpiin seikkailuihin suunniteltu. Joustomatkoja on kasvatettu sekä edessä että takana noin 50 milliä. CNC-koneistettuihin etukolmioihin kiinnitettyjen 48-millisten teleskooppien joustomatka on 270 milliä. Takana on uusi linkusto ja joustomatkaa 260 milliä. Kytkin on vahvistettu ja toisiovälitystä lyhennetty sopimaan paremmin maasto-olosuhteisiin. Jäähdyttimen kokoa on kasvatettu ja sen takana on nyt kaksi flektiä. Samoin öljynjäähdytin on uusi, etujarrun pääsylinteri uusittu ja takajarrulevyn kokoa kasvatettu ja jarrusatulan kiinnitys uusittu. Jarruletkut on vaihdettu teräspunoksisiin. ECU on GYTR-tuotantoa (Genuine Yamaha Technology Racing) ja pakoputkistona on Akrapovicin titaaniränni.
Ténéré 700 on esittelystään lähtien ollut huippusuosittu, ja siten se on tarjonnut tuhansille motoristeille mahdollisuuden omiin seikkailuihin niin pitkillä matkoilla kuin vaativissa maasto-olosuhteissa. Prototyyppi on Euroopan Yamahan kehittämä, ja siinä on hyödynnetty Alessandro Botturin ja Pol Tarrésin kokemuksia. Jäädään odottamaan, saako Ténéré 700 rinnalleen maastopainotteisemman Raid-mallin, joka kirjoittaisi uuden luvun alkuperäisen Ténérén yli 40 vuotta sitten aloittamaan menestystarinaan.
Yamaha-uutuuksia kaudelle 2022: