Öhlinsin semiaktiivinen jousitus ja aggressiivisempi ulkonäkö saavat SP-version erottumaan selvästi MT-10:n perusmallista.
Yamaha R1M:n Öhlins-jousitukseen perustuva mutta siitä edelleen kehitetty semiaktiivinen järjestelmä on löytänyt tiensä myös nakumalliston huippuversio MT-10 SP:hen. Valmistajan mukaan MT-10 SP on ensimmäinen hypernaked-moottoripyörä, jossa käytetään sekä edessä että takana Öhlinsin uusinta elektronisesti hallittua jousitusjärjestelmää.
Uusi jousitusjärjestelmä tarjoaa suuremman valikoiman vaimennuksen säätöjä sekä paremman vasteen. Valittavana on kolme semiaktiivista vaimennustilaa sekä kolme manuaalista asetusta. Kun jokin semiaktiivinen tila on valittu, säätää järjestelmä puristus- ja paluuvaimennuksen vastaamaan vallitsevia ajo-olosuhteita. Manuaalinen tila mahdollistaa etuhaarukan ja takaiskunvaimentimen puristus- ja paluuvaimennuksen tarkan sähköisen säädön. Joustomatka sekä edessä että takana on 120 milliä.
MT-10 SP:n kolmiosainen alakate antaa aggressiivisen ilmeen ja suojaa myös öljynjäähdytintä. Vakiona olevat teräspunosjarruletkut takaavat hyvän jarrutuntuman ja paremman suorituskyvyn etenkin rata-ajossa, jossa jarrujen intensiivinen käyttö nostaa lämpötilat hyvin korkeiksi.
MT-10:n ja MT-10 SP:n identtinen perustekniikka on otettu R1-sporttipyörästä. Nelisylinterinen ja 998-kuutioinen crossplane-moottori tarjoilee 166 hevosvoiman huippuhehon ja 112 newtonmetrin väännön. Perusmalli painaa tankattuna 212 kiloa ja SP-varustelu tuo siihen kaksi lisäkiloa.
Uuden MT-10 SP:n Icon Performance – erikoisväritys ja grafiikka perustuvat R1M -ratapyörän väritykseen. Toimitukset Yamaha-jälleenmyyjille alkavat maaliskuussa 2022. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Yamaha MT-10: