Husqvarna esitteli juuri uuden Norden 901:n, jonka ominaisuudet sopivat valmistajan mukaan yhtä hyvin matkailuun kuin haastaviin maasto-olosuhteisiinkin.
Lauantai-iltana klo 22.00 Husqvarna lopulta teki sen. Esitteli virallisesti täysin uuden Norden 901 -mallin, joka on 120-vuotiaalle moottoripyörämerkille kokonaan uusi aluevaltaus. Julkistus tehtiin Atlantin keskellä sijaitsevilla Azoreilla, jonne Husqvarna oli kuljettanut valmiiksi pitkän rivin Norden 901 -pyöriä. Biken Suomen ja Ruotsin päätoimittajat ovat paikalla, ja pääsevät ensimmäisessä toimittajaryhmässä testaamaan uutuuden heti sunnuntaiaamusta alkaen. Kello Azoreilla on kolme tuntia vähemmän kuin Suomessa, joten kun kotimaassa hörpitään sunnuntain aamukahvia, niin täällä vielä odotellaan pari tuntia päivän valkenemista.
Husqvarnalla on sama omistaja KTM:n kanssa, mutta esittelytilaisuudessa lauantai-iltana ei mainittu sanaakaan siitä, että Norden 901 luonnollisesti nojautuu hyvin pitkälti KTM 890 Adventureen. Muutoksia on kuitenkin reilusti oranssiin sisareen nähden, ja siten on perusteltua puhua täysin uudesta mallista.
Ristikkorakenteiseen runkoon on kiinnitettynä kaksisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on 889 kuutiota. Tehoksi kerrotaan 105 hevosvoimaa ja väännöksi tasan 100 newtonmetriä. Kuusivaihteinen vaihteisto ja ketjuveto ovat luonnollinen jatke voimalinjalle. Pyörän painoksi ajokunnossa mutta ilman polttoainetta kerrotaan 204 kiloa. Tankin tilavuus on 19 litraa, joten ilmoitetulla 4,5 litran kulutuksella tankkia pitää täytellä 400 kilometrin välein.
Jousitus tulee oman talon sisälltä, eli se on WP APEX. Etupäässä kuljettaja voi säätää puristus- ja paluuvaimennusta, ja joustomatkaa on 220 milliä. Takapäässä voi säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta, ja joustomatka on 215 milliä. Hidastimina on kaksi 320-millistä jarrulevyä nelimäntäisillä radiaalisatuloilla. Takapään 260-millisen levyn parina on kaksimäntäinen satula.
Maastokelpoisuutta on korostettu valitsemalla 21- ja 18-tuumaiset pinnavanteet, joilla pyörivät karkeakuvioiset Pirelli Scorpion Rally STR -ensiasennusrenkaat. Istuinkorkeutta on satulan perusasetuksessa 854 milliä, ja sitä voi säätää 20 milliä korkeammaksikin. Maavaraa on valmistajan ilmoituksen mukaan 252 milliä.
Elektroniikkaa Husse on sisällyttänyt pyörään melkoisesti. Ajomoodeja on vakiovarusteena kolme: Street, Rain ja Offroad. Valinnaisena tarjolla on kuljettajan räätälöitävissä oleva Explorer-ajotila. Kytkimettömän vaihdon molempiin suuntiin tarjoava quickshifter – jota Husqvarna kutsuu nimellä Easy Shift – kuuluu sekin vakiovarustukseen. ABS-jarrut huomioivat sivuttaiskallistuksen ja Offroad-asetuksessa ABS vaikuttaa vain etupyörään. Isokokoisessa TFT-mittaristossa kuljettaja voi vaihtaa näkymää ja siinä on myös liitäntämahdollisuus älypuhelimeen. Lisävarusteita on tarjolla suuri määrä, esim.offroadiin paremmin sopivat pehmeät laukut ja touringiin suunnitellut tilavammat alumiiniset laukut, korkeampi tuulilasi ja myös Rev’itin valmistama adventurehenkinen ajopuku, joka sopii yhteen pyörän värien kanssa.
Kunhan päivä tästä vähän valkenee, niin lähdemme testaamaan miltä pyörä tuntuu käytännössä. Tänään on tarkoitus ajaa maantieosuus, ja huomenna maanantaina keskitymme maasto-ominaisuuksien kartoitukseen. Säätila on lämmin mutta melkoisen epävakainen – voisi sanoa englantilaistyyppinen mutta espanjalaisella twistillä – mikä Husqvarnan edustajien mukaan sopii mainiosti uudelle Norden Ysinollaykköselle. Pian se nähdään!
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 889cc
Poraus x isku: 90,7 x 68,8 mm
Teho: 105 hv / 8 000 r/min
Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 854 – 874 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino ajokunnossa mutta ilman polttoainetta: 204 kg