MV Agusta on jälleen rakentanut erikoismallin Giacomo Agostinin kunniaksi. Tällä kertaa lähtökohtana on retrohenkinen Superveloce-sporttimalli.
Ensimmäisen Ago-erikoisversion MV Agusta valmisti F4-mallistaan 2005, ja F3 Ago esiteltiin kymmenisen vuotta sen jälkeen. Giacomo Agostini voitti urallaan 15 maailmanmestaruutta, joista 13 MV Agustalla. Ajamastaan 223 GP-startista italialainen voitti 122. MM-pisteitä hän keräsi urallaan 1577 kappaletta. Lukema on uskomaton siihen nähden, että nykyisen 25 pisteen sijaan voittaja sai Agostinin kauden alkupuolella kahdeksan pistettä jo loppupuolella uraakin vain 15 pistettä. Siten hänen saavuttamansa pistemäärä ei ole vertailukelpoinen nykykuskien kanssa.
Mistä sitten tulee Superveloce Ago-erikoismallin 311 kappaleen valmistusmäärä. Tilastonikkareiden mukaan Agostini voitti urallaan kaikkiaan 311 kilpailua. Joidenkin medioiden mukaan Agostini voitti 311 GP-kisaa, mutta se on vahvassa ristiriidassa wikipedian tiedon kanssa, että Agostini olisi osallistunut kaikkiaan 223 GP-kisaan, joten lukemassa on siis oltava mukana muutkin kuin GP-tason kisat.
MV Agusta Superveloce Ago esiteltiin yleisölle Emilia Romagnan MotoGP-kisan yhteydessä Misanon radalla Italiassa. Paikalla oli pyörän lisäksi tietysti juhlakalu itse, joka ajoi Ago-erikoismallilla radalla paraatikierroksen yhdessä MV Agusta Forward Racingin Moto2-kuljettaja Simone Corsin kanssa.
Erikoismallin perustekniikka on sama kuin Superveloce perusmallissa. Moottorina on siis 798-kuutioinen rivikolmonen, josta on puristettu 147 hevosvoimaa ja vääntöä se tarjoaa 88 newtonmetriä. Perusmallin Marzocchi-etujousitus ja Sachs-takajousitus ovat Ago-mallissa vaihtuneet Öhlinsin NIX-keulaan ja TTX36-takapamppuun. Myös ohjausiskunvaimennin tulee Öhlinsiltä. Yläkolmio on CNC-koneistettu, katteissa on käytetty hiilikuitua ja korkeampi tuulilasi muistuttaa perusmallia enemmän Agon kisapyöriä. Katteiden värityksenä on luonnollisesti MV Agustan tuttu kisaväritys punaharmaa, jossa kilpailunumero #1 on keltaisella pohjalla. Ago-mallien mukana toimitetaan Racing Kit -paketti, johon kuuluu mm. Arrowin vaimentimet joista kaksi on vanhaan Agusta-tyyliin pyörän oikealla puolella ja yksi vasemmalla, putkeen mukaan säädetty ECU, erikoismallinen tankin korkki ja tankin yli menevä nahkahihna ja lisäksi tälle mallille suunniteltu suojapeite.
Lue myös:
Ja:
Sekä: