Triumph on tuomassa kaudeksi 2022 markkinoille 660-kuutioisen Tiger Sport 660:n. Mutta onko se Tiger vai katteilla muokattu Trident?
Triumph on julkaissut ensimmäiset kuvat ensi vuodeksi markkinoille tulevasta Tiger Sport 660 -mallista. Tiger-mallinimi viittaa adventurepyöriin, joita Triumphin mallistossa on perinteisesti ollut kahta kokoa, viimeisimmät 900- ja 1200-kuutioisia. Viime kaudeksi Tiger 900 -mallistoa laajennettiin alaspäin Tiger Sport 850:llä, jossa oli sama 888-kuutioinen moottori kuin ysisatasissa, mutta huipputehoa oli madallettu 10 hevosvoimaa ja vääntöä 5 newtonmetriä (85 hv ja 78 Nm). Se oli suunnattu motoristeille, jotka halusivat päästä Tigerien makuun hieman edullisemmalla hinnalla ja vailla täydellistä elektroniikkapakettia ja hienoimpia jousituskomponentteja. Tiger 850 Sportin Suomi-hinnaksi kerrottiin tuolloin 15 200 euroa.
Nyt Tiger-mallistoa ollaan laajentamassa sekä iskutilavuudeltaan että hinnaltaan alemmas. Ensimmäisten kuvien perusteella Tiger Sport 660 perustuu hyvin läheisesti tämän kauden huippu-uutuus Tridentiin. Tridentin voimanlähteenä on luokkansa ainoa kolmisylinterinen moottori, joka 660-kuutioisena tuottaa 80 hevosvoiman huipputehon. Mitä ilmeisimmin Tiger Sport 660 liikkuu täsmälleen saman rivikolmosen voimin, ja jopa pakoputkisto näyttää kuvien perusteella olevan sama. Jousitus vaikuttaa olevan lähempänä Tridentiä kuin Tiger-mallien pitkäjoustoisia malleja, joskin joustomatkoja ehkä kasvatetaan Tridentiin verrattuna jonkin verran. Sirot katteet tuovat mukavuutta pidemmille matkoille, erityisesti jos ajosää on viileä tai kostea.
Sivuprofiilia tarkastellessa ei voi välttyä ajatukselta, että mallia on otettu Yamaha Tracer 7 -mallista. Eikä ihme, onhan Trident 660 -malliakin verrattu monesti MT-07:aan ja jopa väitetty suoraan, että Triumph on kehittänyt koko mallin haaliakseen markkinaosuutta huippusuositulta pikku-Yamahalta. Tracer 7 luokitellaan Yamahan mallistossa Sport Touring -luokkaan, mikä luultavasti kuvaa tulevaa Triumph-malliakin paremmin kuin adventure. Tiger Sport 660 ei tule korvaamaan 850 Sportia, vaan se laajentaa Tiger-mallistoa alaspäin ja myös matkailupainotteisempaan suuntaan.
Yamaha MT-07 maksaa 9250 euroa ja katettun Tracer 7:n hinta on 11 200 euroa. Kun Tridentin hinta on 9995 euroa, voidaan ennakoida Tiger Sport 660:n hinnan asettuvan noin 12 000 euroon. Vahvin veikkaus tällä hetkellä on 11 995 euroa. Tottakai se riippuu myös siiät, minkälaiseen varustetasoon Hinckleyn tehtaalla päädytään, ovatko jousitus, tuulilasi ja istuinkorkeus säädettävissä, ja minkälaisia elektronisia avustimia pyörä tulee sisältämään.
Trident 660:
Ja Tridentin koeajo:
Juttu pykälää suuremmasta Tiger 850 Sportista: