Tuplasti painoa, kolminkertainen määrä sylintereitä ja ehkä kymmenen kertaa enemmän haastetta kuin normi-enduropyörällä. Siinä Matias ”TiikeriMatias” Savon urakka, kun hän aikoo lähteä kiertämään Päijänteen Ympäriajon kolmisylinterisellä ja 900-kuutioisella Triumph Tigerillä.
-Matias Savo: ”en muuten ois tuloksissa viimeinen, jos lähtisin tällä Tigerillä Päitsille.”
-Pyry Suomalainen (silmät kiiluen): ”sä muuten lähdet sillä Päitsille ensi vuonna.”
Parhaat, tai ainakin hauskimmat ideat syntyvät usein spontaanien heittojen seurauksena. Niin tälläkin kertaa. Biketeam Vantaan myyjien välinen keskustelu Triumph Tiger 900:een nojaten oli aluksi vitsi, joka muuttui pian todeksi. Asiasta innostui myöskin Biketeamin kauppias Tomi Kurkilahti, tosin pienellä lisäyksellä: ”ja muista sitten, että sovittiin ettei pyörään saa tulla yhtään naarmua”.
Biketeamin moottoripyörämyyjä Matias Savoa ei voi pitää syyntakeettomana idean suhteen, sillä 27-vuotiaalla Jämsästä kotoisin olevalla Savolla on vankka tausta endurokilpailijana. SM-hopean ja -pronssien ohella palkintokaapista löytyy juniorien joukkue-EM-pronssia ja aikuisten luokassa joukkueiden MM-pronssia. Päijänteen Ympäriajon Savo on kiertänyt kahdesti, vuosina 2015 ja 2017. Ensimmäisen Päitsinsä hän ajoi Betan 250-kuutioisella kaksitahtisella ja toisella kerralla alla oli Shercon 300-kuutioinen nelari. Ensi keväänä alla on enemmän kuutioita, tehoa ja painoa kuin kahdella edelliskerralla yhteensä.
Kyseessä ei ole aivan ensimmäinen kerta, kun Päitsiä lähdetään kiertämään ”isolla möhköllä”. Pari vuotta sitten tohmajärveläinen Kari Nenonen osallistui Päitsille 1200-kuutioisella Harrikalla. Tai moottori oli Buellista ja itse tehty runko mukaili Suzuki DR:n runkoa. Painoa pyörällä oli noin 170 kiloa ja Nenonen oli mukana kuntoluokassa, joka ajaa lyhyemmän reitin.
Nenosen suoritus on kova eikä sitä pidä missään nimessä väheksyä. Matias Savon haaste on kuitenkin erilainen, sillä hän aikoo kiertää kilpaluokan pidemmän ja vaativamman reitin, ja lisäksi Triumph Tiger 900 pyritään pitämään mahdollisimman vakiona, jolloin sillä on painoa ajokunnossa noin 230 kiloa.
TiikeriMatiaksen Päitsi-Tiger on esillä Vantaan Biketeamissa kaikkien nähtävänä. Tuulilasi, vilkut ja hieman ylimääräisiä muoveja siitä on karsittu pois, mutta vastaavasti pyörän suojaksi tulee lisärautaa ja siten lisäpainoa, joten pyörän paino pysyy suunnilleen samana kuin vakiopyörässä.
-Saa nähdä miten pystyy piikkirenkailla hallitsemaan moottorin mahtavan väännön kallioisissa ylämäissä, aprikoi Savo ennen kuin on kertaakaan käynyt treenaamassa maastoajoa uudella työkalullaan.
Savon mukaan vasta treenikilometrien kartuttua saadaan selville mihin on tullut suostuttua. Etukäteen hän kuitenkin epäilee, että juuri jyrkät kallionousut ovat painavalle Tigerille pahinta myrkkyä.
-Jos tämä sutaisee mäessä, niin sitä ei kuski pitelekään kuin enskapeliä, vaan silloin tullaan mäkeä takaperin alas aika vauhdilla, ja kuskikin on silloin pelkkä kyytiläinen.
Entä jos Päitsin ajaksi osuu sula reitti ja pehmeä keli?
-No silloin tulee hiki!
Savon mukaan Tigerillä ei lähdetä reuhaamalla yrittämään huimia yksittäisiä pätkäaikoja, vaan matkaan pitää lähteä järkevällä ajolla ainoana tavoitteena maaliinpääsy. Ja tietysti se alkuperäinen lupaus on tarkoitus pitää, ettei olla tulosluettelossa viimeisiä.
Ensimmäisen Päitsinsä vuonna 2015 Savo kertoo ajaneensä vailla yhtäkään kaatumista, joten työnantajankin toive naarmuttomana palaavasta kisapyörästä on siis teoriassa mahdollinen.
Lisää Triumph Tiger 900:sta:
Matias Savo ei ole ainoa kova jätkä, joka on koeajanut Tiger 900:n: