KTM valmistaa rajoitetun erän vain ratakäyttöön tarkoitettua RC 8C -mallia. Onko se merkki KTM:n laajentamisesta Supersportin MM-sarjaan, johon myös Triumph tähtää 765-kuutioisella moottorillaan ja mahdollisesti myös Ducati 937-kuutioisella SuperSportillaan?
RC 8C käyttää 890 Duke R:stä tuttua LC8c-moottoria. Kaksisylinterisen rivimoottorin tehoa on ratakäyttöön hieman nostettu, ja Duke R:n 121 hevosvoiman lukema on kasvanut 128 hevosvoimaan. Runko on mattighofenilaistuotteille tyypilliseen tapaan ristikkorakenteinen teräsputkirunko. Jousituskomponentitkaan eivät yllätä, sillä ne tulevat KTM:n omistamalta WP:ltä.
Etujousituksena on WP APEX PRO 7543 USD-teleskooppi, jonka liukuputken halkaisija on 43 milliä. Jousituksen suunnittelusta ja valmistuksesta vastaavat samat osastot, jotka ovat vastuussa myös MotoGP-luokassa käytettävän RC16 -pyörän jousituksesta. Etujousitus, samoin kuin takapään WP APEX PRO 7746 -takajousitus ovat täysin säädettävissä.
Etujarruina on Brembon nelimäntäiset radiaali-Stylemat. Etujarrulevyjen halkaisija on 290 milliä. Pääsylinterinä on MotoGP-kokemusten perusteella kehitetty Brembon radiaalinen 19RCS Corsa Corta. Takana KTM luottaa Brembon kaksimäntäiseen jarrusatulaan yhdistettynä 230-milliseen levyyn.
AIM MXS 1.2 Race on samalla sekä viiden tuuman TFT-näyttö että GPS:llä varustettu tiedonkeruuyksikkö. Kilpailukäyttöä silmälläpitäen katteet on suunniteltu nopeasti irrotettavaksi ja kiinnitettäväksi. Vanteina on erittäin kevyet Dymagit ja renkaina Pirelli SC1 -slicksit. Kuivapainoa pyörällä on 140 kiloa. Tässä vaiheessa pyöriä rakennetaan vain sadan kappaleen rajoitettu erä.
Mutta miksi? Tällä mallilla KTM ei voi kilpailla Supersportin eikä Superstockin nykysääntöjen mukaisissa sarjoissa, mutta sen sijaan se saattaa hyvinkin mahtua tuleviin Supersport-luokan MM-sarjan sääntöjen raameihin. Suunnitelmissa nimittäin on, että kun moottoripyörävalmistajilla ei juuri enää ole mallistossaan 600-kuutioisia sporttipyöriä, niin Supersportin MM-sarjassa voisi jatkossa kilpailla mm. Triumphin kolmisylinterisen 765 Street Triplen tekniikan ympärille rakennetulla pyörällä ja samoin kaksisylinterisellä Ducati SuperSportilla, jonka moottorin iskutilavuus on 937 kuutiota. Näihin peilaten KTM:n nyt esittelemä RC 8C on aivan vastaava konstruktio, ja nämä kolme olisikin mielenkiintoista nähdä kilpailemassa MM-tasolla toisiaan vastaan.
Lue myös toisesta KTM:n 2021 uutuusmallista:
Sekä sen koeajosta: