FTR 1200 on ollut markkinoilla vasta kaksi kautta, mutta jo nyt siihen tehtiin erittäin merkittäviä muutoksia, parempaan suuntaan.
Vuonna 2019 esitelty Indian FTR 1200 rikkoi luokkarajoja. Se oli sekä iso nakupyörä, cruiser että scrambler, jonka esikuva oli amerikkalaisilta kilparadoilta tuttu FTR 750 flat tracker.
Täksi kaudeksi Indian teki Euro 5 -päivityksen lisäksi paljon suurempiakin uudistuksia FTR 1200:een. Asiakaspalautetta oli selvästikin kuunneltu tarkalla korvalla. Oikeastaan moottori on Euro 5 -päivityksestä huolimatta se osa-alue, jolla muutoksia tapahtui vähiten. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, mutta vanhan moottorin imupuolelta kiihdytyksissä kuuluva sirinä puuttuu, kylmänä moottori toimii hienostuneemmin ja äänikin on vakiovarustukseen kuuluvalla Akrapovic-vaimentimella nyt diskreetimpi.
Toisiovälitystä on pidennetty, jolloin huippunopeus on kasvanut samalla 16 kilometrillä tunnissa. Teoriassa vedon pitäisi pidemmällä kuutosvaihteella olla ponnettomampaa, mutta käytännössä eroa ei juuri huomaa. Vaikka vaihteistoon ja sen välityksiin ei ole tehty muutoksia, niin siitä huolimatta vaihteisto tuntuu tarkemmalta ja vaihteet kytkeytyvät paremmin, joskin entiseen tapaan harvoin äänettömästi.
Uuden mallin ajettavuuteen on vaikuttanut eniten se, että rengaskokoja ja jousitusta on muutettu merkittävästi. Vanhassa mallissa edessä oli 19-tuumainen rengas ja takana 18-tuumainen. Paitsi että niillä pyörä oli kankeampi kääntymään – minkä huomasi erityisesti suunnanvaihdoissa puolelta toiselle – ongelmana oli myös rengasvalikoiman kapeus. Varsinaisia sporttirenkaita ei ollut lainkaan saatavilla, ja ensiasennusrenkaina pyörivät Dunlop DT3R:t eivät antaneet pyörälle lainkaan mahdollisuuksia tuoda esiin parhaita puoliaan. Kun renkaanvaihdon aika koitti, oli tarjolla oikeastaan vain adventure-henkisiä kumeja, jotka ovat kompromisseja kestopäällysteelle ja soralle tarkoitettuja ominaisuuksia.
Täksi vuodeksi FTR sai alleen 17-tuumaiset vanteet sekä eteen että taakse, ja niille erittäin suorituskykyiset Metzeler M9 RR -renkaat. Kun vielä joustomatkat sekä edessä että takana ovat nyt noin 30 milliä lyhyemmät ja ohjaustanko kapeampi, on tuloksena selvästi asfaltille ja urheilulliseen ajoon suunnattu pyörä.
Perinteisen koeajon sijaan otimme parivertailuun vuoden 2019 FTR 1200:n ja uuden FTR 1200:n, jolloin erot tulevat parhaiten esille. Lue koko raportti Biken painetusta lehdestä 7/2021. Osta omasi lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin saat lehden jo pari päivää ennen kuin se tulee irtonumeromyyntiin. Tilaajat pääsevät myös lukemaan aikaisemmin ilmestyneet numerot sähköisessä muodossa.
Moottori: V2, sylinterien välinen kulma 60 astetta, 1203cc
Teho: 125 hv / 8 250 r/min
Vääntö: 120 Nm / 6 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1524 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 13 litraa
Paino tankattuna: 235 kg
Hinta: 21 990 €