KTM esittelee yleensä ensin uutuuksista perusmallin ja pienellä viiveellä siitä radikaalimman R-version. 890 Duken kohdalla toimittiin päinvastaisessa järjestyksessä. Perusmallin 890 Duke ei silti tunnu laimealta R-version jälkeen, vaan jopa monikäyttöisemmältä ja käyttäjäystävällisemmältä.
Tälle vuodelle esitelty 890 Duke kirnuaa tehoa 115 hevosvoimaa ja 92 newtonmetriä vääntöä. Paperilla mukavat lukemat, ja terävän kaasunvasteen ansiosta pyörä tuntuu ajossa jopa tehokkaammalta. Kaksisylinterisen moottorin matalan papattava ääni on ristiriidassa hyvän suorituskyvyn kanssa, ja tämä on ehkä yksi syy hienoon tehontunteeseen. Toinen suorituskykyä korostava ominaisuus on pyörän keveys. KTM ilmoittaa kuivapainoksi 169 kiloa.
Vaihteisto on yksi markkinoiden parhaista. Polkimen liike on lyhyt, mutta siitä huolimatta vaihdetta vaihtaessa tuntuu erittäin selvästi kaksivaiheinen napsahdus. Kevyeeseen vaihdepolkimeen tottuessa tulee helposti huolimattomaksi ja hipaisee sitä liiankin kevyesti, ja koeajossa tuloksena oli pari välivapaata viitos- ja kuutosvaihteiden välillä. Koeajopyörässä oli Tech Pack -varustepaketti, joka pitää sisällään Track-ajomoodin lisäksi kahteen suuntaan toimivan quickshifter-vaihdeavustimen. Monella muulla merkillä shifterin käyttö edellyttää suurempaa voimaa vaihdepoljinta poljettaessa, mutta Kotarissa polkimen liike on yhtä kevyt sekä shifterillä että kytkimellä vaihdettaessa. Kiihdytyksissä shifteri vaihtaa terävästi, ja maksimaalisen pehmeyden sijaan tarkoituksena lieneekin ollut Ready To Race -filosofian vahvistaminen säätämällä katkoaika erittäin lyhyeksi. Pienemmälle vaihteelle vaihtaminen menee shifterillä pehmeämmin, mutta joissakin tilanteissa – esimerkiksi risteykseen saavuttaessa ja kolme-neljä kertaa peräkkäin pienempään vaihtaessa – välikaasua tarjoillaan välillä liikaa, mikä aikaansaa pienen ylimääräisen loikan eteenpäin. Toivottavasti myöhemmillä softapäivityksillä saadaan shifterin toimintaa vielä johdonmukaisemmaksi.
Mutkateillä 890 Duke on elementissään. Continental ContiRoad-ensiasennusrenkaat antavat erittäin hyvän tuntuman ja kaarteisiin pyörä taittuu kevyesti, joskaan ei aivan yhtä terävästi kuin Michelinin Power Cup -renkailla varustettu R-malli. Ajolinjat ovat pyöreät, ja pyörä tuntuu kuin seuraavan tien linjoja itsestään. Pitoakin Continentalin renkaassa on katuajoon riittävästi. Kuljettaja voi mieltymyksensä mukaan joko vedättää vähän suuremmalla vaihteella ja pienemmillä kierroksilla, tai käyttää pienempää vaihdetta ja reilummin kierroksia, ja aina moottorin reagointi on välitöntä ja urheilullista. Terävyydestä huolimatta minkäänlaista nykäisyä ei tunnu vedolta moottorijarrutukselle tai päinvastoin siirryttäessä. Ajomoodeja on vakiona kolme: Sport, Street ja Rain. Jopa Rain-asennossa reagointi on miellyttävän suoraviivaista, vain hieman rauhallisempaa kuin Street-asetuksella. R-mallilla oli vuosi sitten koeajossa taipumus keulia todella herkästi nyppylän ylityksissä, jos samalla vähänkin avasi kaasua lisää. Perusmallissa piirre on lievempi, mutta kovin yritteliästä ajotyyliä ei vaadita, että eturengas tiestä irtoaa. Lisävarustepakettiin kuuluva Track-ajomoodi antaa kuljettajan säätää avustimien herkkyyden lisäksi myös kaasunvastetta, mikä on makea lisäominaisuus.
Koko koeajoraportti julkaistaan Biken numerossa 7/2021, joka ilmestyy 24. kesäkuuta. Osta omasi lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin saat lehden jo päivää tai kahta aikaisemmin. Tilaajana pääse myös lukemaa aiemmin ilmestyneet lehdet sähköisessä muodossa.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 889cc
Teho: 115 hv (85 kW) / 9 000 r/min
Vääntö: 92 Nm / 8 000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1476 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Kuivapaino: 169 kg
Hinta: 14 927 €