Harley-Davidson hyökkää upouudella Pan Americalla luokkaan, jossa potentiaali on suurin – ja kilpailu kovinta. Adventure-luokan kestomenestyjät ovat saaneet varteenotettavan haastajan.
Milwaukeelaisyhtiön johdossa nähtiin – tosin pienellä viiveellä – että pitkällä aikavälillä Harley-Davidson ei säily hengissä tuottamalla vain old school -bobbereita, cruisereita ja baggereita, joita vauhdittavat kaksisylinteriset työntötankomoottorit. Pari vuotta sitten nähtiin ensimmäinen täysin uudenlainen Harrikka, LiveWire -sähköpyörä. Nyt Harley hyppää suoraan altaan syvään päätyyn, ja allas on täynnä haikaloja. Päteviä kilpailijoita tässä luokassa on todella runsaasti, onhan se viime vuodet ollut nopeimmin kasvava.
Ulkoasultaan Pan America on provokatiivisen itsevarma, ja erottuu kilpailijoista erityisesti Road Glide -tyylisellä etukatteellaan. Moottori on vääntävä, tehokas, joustava ja kierrosherkkä. Vaihteisto lyhyine polkimen liikkeineen on esimerkillinen. Yllättäen Quickshifter puuttuu, vaikka elektroniikan määrä on muuten päätä huimaava.
Ajossa Pan America vaikuttaa 258 kilon märkäpainoaan kevyemmältä. Alimmillaankin 850 millin istuinkorkeus saattaa asettaa haasteita pienikokoisimmille kuljettajille. Pan America taipuu yllättävän hyvin kaikenlaisiin kaarteisiin. Kääntyvyydeltään Harley vastaa pitkittäisellä kampiakselilla ja boxermoottorilla varustettua arkkivihollistaan. Koeajon aikana on myös mahdollisuus testata Pan Americaa huippunopeudella. Elektroniikka päättää riemun 226 km/h lukemaan, mutta Harley etenee yhä kuin juna ja kuljettaja on kohtuullisen suojattuna kompaktin ja hieman elävän katelasin takana. Runko on kiertojäykkä, mutta joustaa riittävästi tarjotakseen hyvän tuntuman alustaan. Tästä on vaikea enää parantaa.
Mahtuuko kaiken ylistyksen joukkoon kritiikkiä? Kyllä. En koskaan päässyt sinuiksi katelasin korkeusssäädön pistoolikahvan kanssa. Ja seisontatuki näyttää siltä, kuin se olisi unohtunut, ja lisätty pyörään viime hetkellä. Mutta nämä ovat pikkuasioita. Pan America avaa Harley-Davidsonille täysin uuden aikakauden. Ja alku näyttää lupaavalta.
Laajempi koeajoartikkeli on luettavissa Biken painetusta lehdestä (6/2021). Hae oma lehtesi lehtipisteestä, tai tilaa Bike, jolloin pääset lukemaan myös aikaisemmat lehdet sähköisessä muodossa.
Moottori: 60-asteinen V2-moottori, 1252cc
Teho: 152 hv (112 kW) / 8750 r/min
Vääntö: 128 Nm / 6750 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1580 mm
Istuinkorkeus: 850 – 874 mm
Tankin tilavuus: 21,2 litraa
Paino tankattuna: 258 kg
Hinta: 24 220 € (perusmalli 21 070 €)