KTM:n MotoGP-tehdaskuljettajat saalistivat Mugellosta hyvän tukun MM-pisteitä Miguel Oliveiran sijoittuessa toiseksi ja Brad Binderin viedessä kisasta viidennen sijan. Myös suoranopeuksissa KTM otti ison kehitysloikan, ja kehityksen taustalta löytyy parikin syytä.
Mugello on perinteisesti ollut rata, jossa kirjataan kuljettajille vuoden parhaita huippunopeuksia. Ja yleensä kovimmat nopeudet löytyvät Ducati-kuljettajien kohdalta, mutta tänä vuonna KTM mursi Ducatin ylivallan. Ducati-kuljettaja Johann Zarco täräytti aika-ajossa tasan 360 kilometrin tuntinopeuden, mutta se riitti vasta viikonlopun toiseksi kovimmaksi noteeraukseksi. Eteläafrikkalaiskuljettaja Brad Binder kirjautti jo vapaissa harjoituksissa tehdas-KTM:llään viikonlopun kovimman huippunopeuden, peräti 362,4 km/h.
Yleensä KTM on ollut huippunopeusvertailussa vasta joukon keskivaiheilla tai jopa vähän sen huonommalla puolella, mutta nyt tehdastiimin kuljettajien huippunopeudet olivat selvästi korkeampia. Eikä se ole sattumaa. Taustalta löytyy kaksi täysin erillistä syytä, joilla KTM on taikonut pyöriinsä lisää vauhtia.
Ensinnäkin KTM on nyt saanut toimimaan pyörän korkeutta ajon aikana säätelevän järjestelmän haluamallaan tavalla. Lähdössähän pyörästä sekä keula että perä laskevat alemmas, jolloin painopiste saadaan matalammalle, ja se vähentää pyörän keulimistaipumusta lähtötilanteessa. Samaa järjestelmää käytetään myös suorilla, jossa perän laskeminen alemmas parantaa aerodynamiikkaa ja siten huippunopeutta. Aivan ongelmatonta järjestelmän käyttö suurissa nopeuksissa ei ole, sillä pudotettu perä loiventaa keulakulmaa ja pyörä pyrkii menemään suoraan, joten liian aikaisin perää ei voi suoralle tullessa pudottaa. Pyörän pudottaminen alemmas lisää myös moottorilta takarenkaalle suuntautuvaa kuumaa ilmavirtaa, mikä taas kuumentaa rengasta. Tämäkin pitää ottaa huomioon pyörän korkeutta säädettäessä. Ducati on käyttänyt vastaavaa järjestelmää jo yli kahden vuoden ajan, joten Ducatin kovat huippunopeudet eivät ole ainakaan pelkästään kiinni kilpailijoita suuremmasta huipputehosta.
Toinen syy on vieläkin paremmin piilossa katsojilta. KTM nimiittäin vaihtoi polttoainetoimittajaa, ja näin korkeaviritteisissä moottoreissa polttoaineen koostumuksella alkaa olla melkoinen merkitys. Erityisesti kun säännöt määrittelevät hyvin tarkkkaan sallitun polttoaineen, niin marginaalit ovat pieniä. Uudella polttoaineella KTM on pystynyt säätämään moottorin muita kalibrointeja haluamaansa suuntaan, ja näin parantuneilla moottorin ja aerodynamiikan yhteisvaikutuksella on ollut selkeästi positiivinen vaikutus tuloksiin.
Lisää loistavia KTM-uutisia viime viikonlopulta: