Suomen Moottoripyörämuseon avajaiset on tarkoitus pitää 28. toukokuuta, eli päivälleen 10 vuotta sen jälkeen kun museo alunperin avattiin. Siitä tulee samalla maailman ekologisin museo.
-Hei tuu heti ekaks katsomaan tänne naistenvessaan, eiks oo hieno? Yks leidi kysy, että pitääkö ottaa kengät pois kun tänne menee, on kuulemma niin upee… hehkuttaa Moottoripyörämuseon perustaja Riku Routo. Museon esittelyn aloitus ei ole sieltä normaaleimmasta päästä, kuten ei Roudon ote asioihin yleensäkään.
Riku Routo kulkee monen mielestä jalat tukevasti ilmassa, hän viihtyy epämääräisten rokkareiden seurasa ja haihattelee mahdottomien ideoidensa kanssa. Se on ehkä totta, mutta yllä oleva Roudon hehkutus Moottoripyörämuseon uusista saniteettitiloista kertoo miehen toisesta puolesta; hän on äärimmäisen tarkka miltä Lahdessa sijaitsevan Moottoripyörämuseon laajennuksen lopputuloksen tulee näyttää. Ei riitä että itse näyttely ja moottoripyörät ovat viimeisen päälle, vaan kokonaisuus ratkaisee. Ja tässä tapauksessa siihen kuuluu mm. BSA:n alkuperäiset promotaulut seinillä, Suomen Kansallismuseolle vuonna 1909 teetetty vitriinikaappi, Indianin valomainos sekä yli 100-vuotias kassakone. Ne kuuluvat sisustukseen, jolla uudesta museon laajennusosasta muodostuu 1930-luvun Art Deco -tyylinen moottoripyöräliike.
Moottoripyörämuseon Routo rakensi Niemen sahan vanhaan, kymmeniä vuosia pois käytöstä olleeseen puukuivaamoon. Kaupunki oli jo antanut purkutuomion rakennukselle ja jopa aloittanut sen purkamisen, kun Riku Routo omien sanojensa mukaan lähes ”otti pillistä kiinni” kaupungin virkamiehiä, ja sanoi että purkuhommat seis, tähän tulee Suomen Moottoripyörämuseo. Sanat vakuuttivat virkamiehet ennen muuta siksi, että Routo oli jo ehtinyt pelastaa purkutuomiolta muutaman muunkin lahtelaisen rakennuksen siihen mennessä. Tunnetuin niistä on Lahden keskustassa sijaitseva funkkis-huoltoasema, johon Roudon omistama Riku Motor -moottoripyöräliike muutti vuonna 1995 ja Routo entisöi rakennuksen.
Toistakymmentä vuotta sitten prätkäkauppa ei Roudon mielestä ollut entisellään, vaan sen pyörittäminen oli muuttunut hauskasta elämäntavasta ”merkonomihommiksi”. Hän lopetti kivijalkaliikkeen, mutta pudotus olisi ollut liian kova, jos suhteet entisiin asiakkaisiin ja ”rokkarihörhöihin”, joiden kanssa moottoripyöräkauppaa oli tehty jo vuosikymmeniä, olisi päättynyt kerralla. Siksi museo tuntui sopivalta ”pehmeältä laskulta” pois prätkäkaupasta. Mutta ennen kuin museo oli valmis avattavaksi, vaadittiin kolme vuotta kovaa työtä, lainaa ”avoimella piikillä” Nordeasta ja reilusti ylitetty budjetti.
– Pari ekaa vuotta me oltiin tosi kusessa. Mutta jos olen ihan rehellinen, niin ikinä ei tullut mieleen heittää hanskoja tiskiin. Piti kyllä panna vanhat armeija-aikaiset säästötkin tähän, naureskelee Routo nyt jo vähän vapautuneemman tuntuisesti. Ja jatkaa, että tuohon aikaan ei kyllä juurikaan nukuttanut ja stressikin painoi päälle ehkä kovemmin kuin ikinä ennen. Nyt jaksamista auttaa esimerksi se, että Tripadvisor on rankannut Suomen Moottoripyörämuseon Lahden suosituimmaksi nähtävyydeksi.
Maailman ekologisin
Laajennuksen valmistuessa Moottoripyörämuseo saa erikoisen tunnustuksen; siitä tulee maailman ekologisin museo. Maalämpö, aurinkokennot katolla, Kempin sähköautojen latauspisteet pihalla, led-valaistukset ja mm. kaikki viemäriputket ovat Uponorin kierrätystavarasta tehtyjä putkia. Kun vielä harmaan veden lämmöntalteenotto saadaan käyttöön, on museon käytössä kaikkiaan 14 sovellusta, jotka säästävät energiaa. Museoliiton kanssa yhdessä tehdyn selvityksen mukaan museoilla menee keskimäärin 34 prosenttia budjetista lämmitys- ja sähkökuluihin, kun luku Moottoripyörämuseolla on vain 2,3 prosenttia!
Biken 27.5. ilmestyvässä numerossa 6/2021 on laajempi reportaasi Suomen Moottoripyörämuseon perustamisesta, perustajasta sekä laajennuksesta. Osta oma lehtesi lehtipisteestä tai tilaa Bike, jolloin saat sen jo pari päivää ennen virallista ilmestymispäivää suoraan kotiisi.
(kuvat: Janne Huhtala)