Jos kaikki vuodesta 1958 alkaen valmistetut Super Cubit pantaisiin jonoon, yltäisi jono yli viisi kertaa maapallon ympäri. Valmistusmäärä ylitti neljä vuotta sitten 100 000 000 kappaleen rajan.
Honda Super Cubia on valmistettu 63 vuoden ajan eri variaatioina kuitenkin niin, että vuoden 1958 ja 2021 mallit ovat ulkoisesti lähes identtiset lukuunottamatta uudemman mallin etupään levyjarruja ja alumiinivanteita. Valmistusmäärä ylitti vuonna 2017 peräti sadan miljoonan kappaleen rajan. Vertailun vuoksi VW Kuplaa valmistettiin vuosien 1938 ja 2003 välillä 21,5 miljoonaa kappaletta, vain viidesoa Super Cubin tähänastisesta valmistusmäärästä.
Super Cubin suunnittelun lähtökohtana ei ole ollut urheilullisuus tai veret seisauttava suorituskyky. Sen vahvuuksia ovat helppokäyttöisyys ja yksinkertaisen rakenteen tuoma edullinen hankintahinta ja matalat käyttökustannukset. Helppokäyttöisyyttä edustaa mm. automaattikytkin. Kytkinkahvaa ei ole lainkaan, vaan vaihdepolkimella polkaistaan vaihde silmään, ja Honda lähtee liikkeelle kun kaasua käännetään. Vaihdekaavio on moottoripyöriin tottuneille outo; vapaa on ylimpänä ja vaihteet pienimmästä suurimpaan löytyvät polkemalla vaihdepoljinta alaspäin. Suuremmalle vaihtaessa päästetään kaasusta, polkaistaan vaihdepolkimella ja avataan kaasua uudelleen. Vaihtaminen sujuu yllättävän pehmeästi. Pienemmälle vaihtaessa automaattikytkimen toiminta on kulmikasta, ja 125-kuutioisen nelitahtimoottorin moottorijarru tuntuu selvänä jarruttavana nykäisynä. Skootterimaisesta ulkonäöstä huolimatta Hondassa on normaalit jalkatapit, jalkajarru ja vaihdepoljin.
Moottori on Honda Monkey 125 -mallista tuttu noin 9-hevosvoimainen huipputaloudellinen nelari. Koeajon keskikulutukseksi hyvin vaihtelevassa ajossa tuli 1,85 litraa sadalla. Se merkitsee, että minimalistinen 3,7 litran tankillinen riittää 200 kilometrin matkalle, taloudellisella ajotyylillä vielä selvästi pidemmälle. Viimeistään tankatessa automaatilla huomaa hyvän polttoainetalouden, kun automaattiin voi syöttää rajaksi 10 euroa, ja samalla ihmetellä miksei vaihtoehtona ole viiden euron maksimirajaa tankkaukselle, sillä sekin riittäisi jos tankkia ei ole ajettu aivan kuivaksi.
Jousitus, jarrut ja ajo-ominaisuudet on mitoitettu täysin riittäviksi voimavaroihin nähden. Koeajossa Hondan nopeusmittariin saatiin myötätuulessa tasamaalla parhaimmillaan 112 km/h lukema. Taajamissa Super Cub tuntuu jopa ripeältä ja vielä 80 nopeusrajoitusalueellakin sillä pysyy mainiosti liikenteen rytmissä mukana. Kuorma-autoja ohittamaan lähtiessä kojelautaan kaipaisi tuulimittaria avuksi, sillä vastatuuleen ohitusta on turha yrittää.
Super Cub saa hymyn kuljettajan huulille, mutta se saa koeajon aikana nähdyistä hymyistä päätellen myös kanssaliikkujat hyvälle tuulelle. Se osuu ominaisuuksillaan moottoripyörän ja skootterin välimaastoon. Helppo ajettava kuin skootteri, kuitenkin moottoripyörämäisesti kuljettajan valittavissa olevat vaihteet ja lisäksi isokokoiset pyörät tekevät siitä vakaan kulkijan vielä huippunopeuden tuntumassakin. Retrohenkisen ulkonäön vastapainoksi nykytekniikkaa Super Cubissa edustavat mm. avaimeton käyttöjärjestelmä ja sähkönapilla avattava satulan lukitus.
Moottori: yksisylinterinen, ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori
Iskutilavuus: 124 cc
Teho: 7,1 kW / 7500 r/min
Vääntö: 10,4 Nm / 5000 r/min
Voimansiirto: automaattikytkin, neljä vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 780 mm
Tankin tilavuus: 3,7 litraa
Hinta: 4490 €