”Tämä on osa pitkän tähtäimen strategiaa, jossa lähtökohdaksi otetaan oikeasti katukäyttöön soveltuva pyörä, mutta josta voidaan muokata puhdasverinen ratapyörä kilpailuihin”, sanoo Triumphin tuotepäällikkö Steve Sargent.
Triumph julkisti Street Triple 765 RS -mallistaan tehdyn ratapyörän, jolla se osallistuu brittien Supersport-sarjaan tällä kaudella. Mikään puolivillainen viritys ei ole kysymyksessä, vaan Dynavolt Triumphin kilpailutoiminnan takana on MM-sarjastakin tuttu Simon Buckmasterin tiimi ja ykköskuljettajana tiimissä on Supersportin MM-sarjan kärkikahinoista tuttu Kyle Smith.
Triumphin tuotepäällikkö Steve Sargent avaa syitä, miksi Triumph lähtee nakumalliin perustuvalla kilpurillaan mukaan ratamoottoripyöräilyn arvosarjoihin.
-Pitkän tähtäimen suunnitelmana on, että tuotantopyöriin perustuvissa kilpailuluokissa ajettaisiin jatkossa oikeasti sellaisilla pyörillä, jotka perustuvat katukäyttöön tarkoitettuihin malleihin, sanoo Sargent.
Tällä hän viittaa selvästikin Supersport-luokan erikoiseen nykytilanteeseen, jossa lähes kaikki MM-sarjan tiimit ajavat Yamaha R6 -pyörillä, josta ei enää tänä vuonna ole saatavilla katuliikenteeseen tarkoitettua versiota lainkaan. Yamaha esitteli tälle kaudelle R6-mallista Supersport-luokittelumalliksi Race-version, joka on siis puhtaasti ratakäyttöön tarkoitettu malli.
Vertailun vuoksi voidaan todeta, että erikoinen on tilanne myös Niki Tuulen tämän kauden MM-sarjan Supersport-kilpurissa eli tehdas- MV Agustassa, jossa voimanlähteenä on Supersport-luokan kuutiotilavuusvaatimusten mukaisesti vanhan, jo tuotannosta poistuneen, 675-mallin moottori, mutta sähköt ovat uudemmasta 800-kuutioisesta mallista. Tämä siitä syystä, että 675-mallin sähköjen luokitukset ovat vanhentuneet kun malli on jo poistunut tuotannosta.
Sargent näkee tulevaisuuden niin, että motoristi voi ostaa kaupasta esimerkiksi Triumph Street Triplen kaltaisen nakun tai Ducati Supersport 950:n kaltaisen puhtaasti katukäyttöön soveltuvan sportin, ja halutessaan hankkia siihen kilpailukäyttöön tarkoitetut muutososat ja lähteä radalle ja jopa kilpailuihin. Näin kilpaluokka perustuisi oikeasti katupyöriin, eikä vain teoriassa ja sääntöjen porsaanreikiä hyväksikäyttäen.
Dynavolt Triumph -tiimi osallistuu kaudella 2021 Iso-Britannian British Supersport -luokkaan kuljettajinaan Kyle Smith #11 ja Brandon Paasch #96. Kuusikymppinen tiimipäällikkö SImon Buckmaster on itsekin entinen GP-kuljettaja, joka ehti ajaa viisikymmentä GP-kisaa 500-kuutioisten MM-sarjassa vuosien 1984 ja 1992 välillä. Parhaimmillaan hän sijoittui MM-pisteissä sijalle 12 vuonna 1989. Buckmaster osallistui myös neljään Superbiken MM-osakilpailuun. Suomalaiskuljettajista Niki Tuuli ajoi Simon Buckmasterin tiimin Hondalla kauden 2018 Supersportin MM-sarjan kisoja ennen siirtymistään Moto2-luokan MM-sarjaan.