Huhut BMW R12 -mallista vahvistuvat. Saako R18 rinnalleen kevyemmän ja edullisemman cruiserin?
BMW:n viime vuonna markkinoille tuoman R18 -cruiserin vahvasti retrohenkinen muotokieli on erittäin persoonallinen, ja varmasti yksi suurimpia syitä mallin suosiolle. Myös kaikkien aikojen suurin moottoripyörissä nähty BMW-moottori tekee pyörästä ainutlaatuisen. Miksi R18 sitten tarvitsisi rinnalleen pienemmän version?
Pyörän koko, paino ja hinta ovat komeita, mutta kaikkia se ei puhuttele. Voisiko saman tyylin saavuttaa pienemmässä mittakaavassa ja selvästi edullisemmin? Tämän tyylisuunnin pyörissä suorituskyky ei ole tärkein ominaisuus, joten vähempikin riittäisi monelle motoristille.
Eikä sopivaa moottorivaihtoehtoa tarvitse kaukaa hakea, sillä R18:n tapaan kaksisylinterinen ja ilmajäähdytteinen boxermoottori BMW:llä on jo olemassa 1170-kuutioisena. Sen moottorin BMW uudisti kaudelle 2021 täyttämään Euro 5 -vaatimukset. R nineT -malleissa käytettävä moottori tuottaa 109 hevosvoiman tehon ja 116 newtonmetrin väännön, ja on keskialueella (4000-6000 rpm) vahvempi kuin edeltävä Euro 4 -moottori.
Kun R18-moottori tuottaa 91 hevosvoimaa ja 158 newtonmetriä, pitäisi pienempää moottoria muokata niin, että se olisi isoveljeään maltillisempi huipputeholtaan. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä viritysasteen madaltaminen on mahdollista tehdä joko puristussuhdetta laskemalla ja nokkia muokkaamalla, tai jopa pelkästään ohjelmallisesti. Se ei kuitenkaan olisi sopivaa, että R12 olisi tehokkaampi kuin suuri ja uljas R18. Samalla R18:n 345 kilon painon sijaan saataisiin rinnalle malli, joka olisi jopa 100 kiloa kevyempi.
Kun R18:n hinnat alkavat 31 000 eurosta ja pienempään moottoriin perustuvien R nineT-retromallien hinnat 18 000 eurosta, niin on selvää että R12:lla saataisiin aikaan selvästi suuremman kohderyhmän kiinnostus BMW:n cruisermalleja kohtaan.
Biken BMW R18 -koeajo: