Tankattuna vain 198 kiloa, kilo vähemmän kuin BMW S1000R. 180 hevosvoiman teho tarkoittaa, että Speed Triplen tehopaino-suhde on parantunut 25 prosenttia edelliseen malliin verrattuna.
Triumphin julkaiseman uuden Speed Triple 1200 RS:n moottori on etukäteisveikkailujen mukaisesti 1160-kuutioinen rivikolmonen. Vanhan 1050-kuutioisen moottorin 79 millin sylinterin poraus ja 71,4 millin isku on heitetty romukoppaan, ja uudessa moottorissa poraus on kasvatettu 90 milliin ja isku lyhennetty 60,8 milliin. Näin kanteen on saatu mahdutettua selvästi suuremmat venttiilit ja lyhyempi isku mahdollistaa myös korkeamman kierrosluvun käytön. Tehoksi kerrotaan 180 hv / 10 750 r/min ja vääntöä uusi triplemoottori tarjoaa 125 Nm / 9 000 r/min. Kasvaneesta iskutilavuudesta ja tehosta huolimatta uusi pata on seitsemän kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Vaihteisto on edeltäjäänsä herkempi ja yhdistelmäluistokytkin kuuluu varustukseen.
Täysin uusi alumiinirunko on 17 prosenttia edeltäjäänsä kevyempi. Keveyden lisäksi Hincleyn tehtaan suunnitteluosastolla on paneuduttu massan keskittämiseen, rungon kapeuteen sekä hierottu ajo-ominaisuuksia paremmiksi. Hidastuvuudesta huolehtivat Brembo Stylema -jarrusatulat ja epätasaisuuksia tasoittavat tutut Öhlinsin tuotteet, edessä NIX30 ja takana TTX36. Ensiasennusrenkaiksi on vaihdettu Metzeler Racetec RR:t, kun edeltävässä mallissa luotettiin Pirellin SuperCorsa SP -kumeihin. Takahaarukka on totutusti yksipuoleinen.
Ajomoodeja on viisi, luistonesto ja ABS-jarrut huomioivat sivuttaiskallistuksen ja keulimiseneston parametrit on säädetty sujuvammiksi. Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin on vakiovaruste, samoin avaimeton käyttöjärjestelmä sekä mittariston Triumph Connectivity -järjestelmä.
Ohjaustanko on 13 milliä leveämpi ja pyörä on selvästi edeltäjäänsä kapeampi. Painonsäästön maksimoimiseksi käytetään litiumioni-akkua, joka säästää 2,3 kiloa painoa. Tankatun pyörä paino onkin saatu puristettua 198 kiloon, joka on niukasti alempi kuin pahimpien kilpailijoiden, eli BMW S1000R:n ja Ducati Streetfighter V4:n. Ja jos palataan ajassa taaksepäin, niin vuonna 1994 esiteltyyn ja koko streetfighter-tyylisuunnan esi-isäksi nimettyyn ensimmäiseen Speed Tripleen verrattuna tehopaino suhde on nyt lähes tuplaantunut.
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1160cc
Poraus x isku: 90 x 60,8 mm
Puristussuhde: 13,2 : 1
Teho: 180 hv / 10 750 r/min
Vääntö: 125 Nm / 9 000 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1445 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Caster/jättö: 23,9 ast/104,7 mm
Tankin tilavuus: 15,5 litraa
Painon tankattuna: 198 kg
Hinta 23 500 €
Takuu: 2 vuotta
Huoltoväli: 16 000 km / 12 kk