MT-07:n kolmas sukupolvi sopii paremmin isokokoisillekin kuljettajille ja on ominaisuuksiltaan vieläkin tasaisempi.
Tälle vuodelle tehdyn Euro 5 -päivityksen yhteydessä Yamaha päätti samalla tehdä pienen nuorennusleikkauksen MT-07:n ulkonäköön ja viilailla asiakaspalautteiden perusteella muutamia ominaisuuksia paremmiksi. Pääsimme tuoreeltaan testaamaan kolmannen sukupolven MT-07:n Valencian ympäristön mutkateille.
Uusi alumiininen ohjaustanko on 32 milliä aiempaa leveämpi, mikä yhdessä leveämmän tankin kanssa tekee pyörästä isomman tuntuisen. Edellisessä mallissa tankki oli takareunastaan leveä, jolloin reidet osuivat tukevasti tankkiin, mutta jarrutuksissa polvilla ei saanut kunnon otetta tankin sivuista. Nyt tankki levenee oikeaoppisesti eteenpäin ja erilliset karhennetut muoviosat tankin sivuilla parantavat polviotetta jarrutuksissa. Ajoasento on luonteva, vähän aiempaa pystympi. Polvikulma jää mukavan loivaksi. Lisäksi tankin sivut on muotoiltu niin, että isokokoisenkin kuljettajan polville riittää tilaa mainiosti.
Kytkimen, vaihteiston ja kaasun yhteistyö toimii saumattomasti. Isommalle vaihteelle voi vaihtaa ilman kytkintä, vain pienellä kaasukahvan ranneliikkeellä auttaen. Perinteinen vaijerivälitteinen kaasu saattaa monesta tuntua vanhanaikaiselta, mutta tuntumaltaan se lyö sähköiset ride-by-wire -kaasut mennen tullen ja palatessa.
Kiihdytyksissä moottori tuntuu 73 hevosvoimaansa tehokkaammalta. Sen saa aikaan terävä kaasunvaste yhdessä hyvän ala- ja keskikierrosväännön kanssa. Voimaa on juuri siellä missä sitä eniten tarvitaan. Pientä jännitystä mutkatieajoon tuo se, että mutkaan mennessä pienemmälle vaihteelle vaihtamista seuraa lähes joka kerta takarenkaan reipas luisto. Ominaisuus korostuu kylmällä koeajosäällä lämpömittarin näyttäessä vain muutamaa plusastetta, jolloin kylmän asfaltin ja viileä renkaan välinen kitka jää pieneksi. Ongelman poistava yhdistelmäluistokytkin ei rakenteena olisi juurikaan kalliimpi, ja monessa saman luokan kilpailevassa mallissa sellainen jo on. Ensiasennusrenkaaksi on vaihdettu jälleen Michelin, tällä kertaa Road 5 -malli. Se on erittäin hyvä yleisrengas, joka toimii johdonmukaisesti heti kylmänä ja tarjoaa myös märällä asfaltilla riittävästi pitoa. Siltikään se ei ole Yamahan pressimateriaalin hehkutuksen mukaisesti sporttirengas, vaan puhdas sporttouring-luokan kumi.
Laajempi koeajoraportti julkaistaan Biken numerossa 2/2021, joka ilmestyy 28. tammikuuta. Tilaajien postilaatikkoon se tipahtaa jo muutamaa päivää aikaisemmin.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 689 cc
Teho: 73,4 hv (54 kW) / 8750 r/min
Vääntö: 67 Nm / 6500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1400 mm
Istuinkorkeus: 805 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 184 kg
Hinta: 9251 €
Lue myös: