Uusi Trident 660 ei korvaa Street Triple S -mallia eikä edes astu sen varpaille, vaan tarjoaa pykälää edullisemman ja miedomman vaihtoehdon kymppitonnin hintaluokassa.
Tridentillä Triumph laajentaa mallistoaan pienempään ja edullisempaan suuntaan. Malliston pienimmässä retromalli Street Twinissä on toki vähemmän tehoa (65 hv), mutta hinnaltaan sekin on 3500 euroa kalliimpi kuin Trident 660. Uutuusmallin 9995 euron hinta ja kolmisylinterinen moottori on yhdistelmä, jota markkinoilla ei ole tähän asti nähty. Trident asettuu markkinoilla hieman edullisempien kaksisylinteristen Yamaha MT-07:n ja Kawasaki Z650:n yläpuolelle mutta nelisylinterisen Honda CB650R:n alapuolelle.
Ensimmäisen yllätyksen Trident tarjoaa heti starttinapin painalluksen jälkeen. Ei tietoakaan Street Triplen karkean raa’asta käyntiäänestä, vaan moottori kuulostaa sivistyneeltä ja hiljaiselta tyhjäkäynnillä. Vielä korostetummin ero tulee esiin kiihdytyksissä, jolloin Tridentin moottorin tasainen ääni saa sen kuulostamaan lähes rivineloselta.
Ajomoodeja on kaksi, Road ja Rain. Road-asetuksellakin moottorin reagointi kaasukahvan liikkeisiin on rauhallisen pehmeä. Tarkoituksella. Trident ei kilpaile Street Triplen kanssa samalla urheilullisuudella, vaan on selvästi säyseämpi vaihtoehto. Moottoria onkin hierottu ja osia vaihdettu peräti 67 kappaletta, jotta viritysasetta on saatu laskettua 81 hevosvoimaan ja 64 newtonmetriin. Vähintään 90 prosenttia maksimiväännöstä on käytössä välillä 3600 – 9750 kierrosta. Kunhan rauhalliseen kaasuun reagointiin tottuu, niin suorituskykyä löytyy ihan kivasti. 6500 kierroksen kohdalla moottori tuntuu saavan selvän lisäboostin, joten tehokkaissa kiihdytyksissä kannattaa käyttää moottorin koko kierrosalue hyväksi.
Millä Triumph sitten on saanut puristettua hinnan näinkin alhaiseksi? Jarruiksi on valittu Nissinin kaksimäntäiset satulat ja yhdistetty ne 310-millisiin levyihin. Showan jousituksessa ainoa säätövaihtoehto on takapään esijännityksen säätö. Teräsputkirunko on yksiosainen alusta loppuun, mikä on edullisempi valmistustapa kuin käyttää pultattavaa takarunkoa. Pakoputkisto on sekin tehty yhdestä kappaleesta vailla liitoksia.
Kuten edellä mainituista valinnoista näkee, on Trident suunnattu niille jotka haluavat nautiskella ajamisesta, jotka ovat aloittelemassa harrastusta tai jotka muuten vaan eivät halua maksaa nelimäntäisistä radiaalijarruista, täysin säädettävästä jousituksesta ja muusta varustelusta, joita oma ajotyyli ei kaipaa.
Siitä huolimatta perusasiat ovat hyvällä tolalla. Mittaristona on täysin uusi väri-TFT- ja LCD-näytön yhdistelmä. Yhdistelmäluistokytkin yhdistää kevyen kytkinkahvan ja luisto-ominaisuuden, joka vähentää takarenkaan lukkiutumistaipumusta pienemmälle vaihdettaessa. Ensiasennusrenkaina on monipuoliset kaikkien kelien renkaat, Michelin Road 5. Luistonesto kuuluu vakiovarustukseen. Lisävarusteitakin on tarjolla, mm. tankki- ja takalaukku, kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, rengaspainevalvonta, kahvanlämmittimet ja My Triumph Connectivity -järjestelmä jolla älypuhelimen voi liittää mittaristoon ja tietysti ulkonäköä parantavia varusteita. Kaikki lisävarusteet ovat käyneet saman testiohjelman läpi kuin muukin pyörä, mikä takaa niiden sopivuuden ja kestävyyden. Tridentin suurin valtti on tasaisuus, se ei yllätä tai petä millään osa-alueella.
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660 cc
Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Suurin teho: 60 kW (81 hv) / 10 250 r/min (A2: 35 kW (47 hv) / 8750 r/min)
Suurin vääntö: 64 Nm / 6250 r/min (A2: 59 Nm / 5250 r/min)
Akseliväli: 1401 mm
Istuinkorkeus: 805 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 189 kg
Hinta: 9995 €