Triumph julkisti upouuden Trident 660 -mallinsa, joka hyökkää markkinoilla suoraan Kawasaki Z 650, Honda CB650 ja Yamaha MT-07 -nakuja vastaan.
Kaksisylinteriset Kawasaki Z 650 ja Yamaha MT-07 sekä nelisylinterinen Honda CB 650 saavat kolmisylinterisen haastajan, kun Triumph on istuttanut Tridentin runkoon 660-kuutioisen rivikolmosen. Hevosvoimia se tarjoaa 81 ja vääntöä 64 newtonmetriä. Trident on mahdollista kuristaa A2-korttiluokkaan sopivaksi. Hinta on Suomessa puristettu juuri ja juuri alle kymppitonnin.
Triumphin pääinsinööri Stuart Wood painotti esittelytilaisuudessa, että tärkeämpää kuin maksimivääntölukema, on se että 90 prosenttia maksimiväännöstä on käytössä ”käytännössä koko kierroslukualueella”. Kun maksimiteho saadaan 10 250 kierroksella, niin suurin vääntömomentti irtoaa jo alhaisella 6250 kierroksella. Moottorin jatkeena on yhdistelmäluistokytkin, kuusivaihteinen vaihteisto ja ketjuveto.
Ajomoodeja on kaksi, Road ja Rain. Varustukseen kuuluu lisäksi säädettävä luistonestojärjestelmä. Ulkomuodon puhtaan yksinkertaisia linjoja korostavat yksi pyöreä ajovalo sekä pyöreä mittari. Takarunko on erittäin lyhyt ja jää käytännössä kokonaan piiloon satularakenteen alle. Kilpiteline kiinnittyy takahaarukkaan. Jarru- ja jousituskomponentit on hankittu tutuilta ja tunnetuilta toimittajilta, jousitukset Showalta ja jarrut tulevat Nissiniltä. Etupäässä on tuplalevyt 310-millisinä. Ensiasennusrenkaina pyörivät Michelin Road Vitoset.
Hinta Suomessa: 9995 € (musta ja valkoinen), 10 190 € (kaksi erikoisväriä)
Tehtaan ilmoituksen mukaan Trident 660 saapuu jälleenmyyjille tammikuun 2021 lopulla.
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 660cc (poraus 74 mm, isku 51,1 mm)
Teho: 81 hv (60 kW) / 10 250 r/min
Vääntö: 64 Nm / 6250 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 805 mm
Akseliväli: 1405 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 189 kg
Öljynvaihtoväli: 16 000 km (tai 12 kk)