Kilpailijoiden V2-moottoreista BMW R18 erottuu saksalaismerkille tyypillisesti käyttämällä boxermoottoria. Retro ulkonäkö ei jätä ketään kylmäksi.
BMW lähtee uudella R18-mallillaan tosissaan haastamaan Harley-Davidsonia ja Indiania isojen cruisereiden markkinoilla. Lähes puolet tämän luokan pyörämarkkinoista on Yhdysvalloissa, joten suunnittelussa on tähdätty suoraan amerikkalaismotoristien sydämiin. BMW:n tätä mallia varten suunnittelema 1802-kuutioinen boxermoottori on saksalaismerkin kaikkien aikojen suurin moottoripyörän moottori.
Istuin on matalalla ja ohjaustanko leveä, joten aitoon cruiser-fiilikseen pääsee heti pyörän satulaan istahtaessa. Jalkatappeja ei tosin ole viety yhtä eteen kuin kilpailijoissa, ja siihen on hyvä syy. Boxermoottorin leveälle työntyvät sylinterit sanelevat jalkatappien paikan. BMW tarjoaa toisenlaista vaihtoehtoa heille, jotka haluavat muokata polvikulmaa loivemmaksi. Pyörän ostaja voi ilman lisähintaa valita korkeamman satulavaihtoehdon, joka samalla siis loiventaa polvikulmaa.
Ennen starttinapin painallusta kannattaa ottaa tukeva ote jaloilla, sillä ison moottorin jyrähtäessä käyntiin koko pyörä heilahtaa voimakkaan terävästi vasemmalle. Moottori käydä lotkottaa tyhjäkäyntiä kierroslukumittarin näyttäessä vain 950 kierroksen lukemaa. Matala tyhjäkäynnin kierrosluku saa aikaan selvää tärinää, mikä lienee ollut tarkoituksenakin, kun kilpailijoina ovat Indianin ja Harrikan V2-moottorit.
Kytkin on kahvatuntumaltaan kuin missä tahansa customissa, mutta vaihdepolkimen lyhyt ja tarkka liike kuin suoraan sporttipyörästä. Vääntöä riittää tyhjäkäynniltä lähtien riittävästi. Valmistajan mukaan yli 150 newtonmetrin vääntö on tarjolla koko ajan 2000 ja 4000 kierroksen välillä. Parhaimmillaan moottori onkin 2000 kierroksen tuntumassa. Jos kiihdytyksissä venyttää kierroksia lähelle 5700 kierroksen kohdalla olevaa rajoitinta, niin tuloksena on vain enemmän värinöitä. Pintakaasulla ajaessa moottori on värinätön kaikilla suomalaisittain sallituilla nopeuksilla. Mutta kun esimerkiksi moottoritiellä kääntää reilusti kaasua satasen nopeudessa, niin voimakkaat värinät sekä tuntuvat persuksissa että sumentavat samalla niin peilien kuin mittarinkin näkymän. Moottorin tasaisen vahvasta vääntökäyrästä kertoo sekin, että R18 mennä jyskyttää kuutosvaihteella tasaista viidenkympin vauhtia vaikka kuljettaja ei koske kaasukahvaan lainkaan.
Huolimatta lähes 350 kilon painosta pyörä ei ”ui syvällä”, vaan jousitus muistuttaa lähinnä powernakuja pintaherkkyydellään ja kantavalla progressiivisuudellaan. Jarrut ovat jousituksen kanssa samaa sukua, lähtöisin selvästi urheilullisemmista malleista.
R18 on hieno kunnianosoitus BMW:n jo vuodesta 1923 jatkuneelle ilmajäähdytteisten boxermoottorien voimalla kulkevien mallien jatkumolle. Retrohenkisyys paistaa vahvasti läpi kaikessa muotoilussa. Erityisesti se korostuu First Editionin mustan värityksen ja pinstripe-maalausten yhdistelmässä.
Koko koeajoraportti julkaistaan joulukuussa ilmestyvässä Bike-lehdessä. Lue!
Moottori: 1802-kuutioinen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen boxer
Suurin teho 67 kW (91 hv) / 4750 r/min
Suurin vääntö 158 Nm / 3000 r/min
Voimansiirto: yksilevyinen kuivakytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, toisioveto avokardaanilla
Akseliväli: 1731 mm
Istuinkorkeus: 690 mm
Tankin tilavuus: 16 litraa
Paino tankattuna: 345 kg
Hinta: 31 000 €
Lue myös aiempi uutinen R18-mallista, jossa kerrottu mm. First Editionin varustelusta.