Ensin 1199, sitten 1299 ja nyt Superleggera V4. Mielipuolisuuden metodologiaa. Erittäin kevyt ja eksklusiivinen, pienenä sarjana valmistettava Superleggera on edennyt kolmanteen painokseensa, joka on käsittämätön yhdistelmä voimaa ja keveyttä.
Tykinkuula nimeltään Superleggera V4 perustuu Panigale V4R -malliin. Mugellon radan 1100 metriä pitkällä lähtösuoralla Superleggera kerää mittariin helposti yli 300 km/h lukemat ja raivoaa laantumattomalla voimalla yli kumpareen, jonka takana odottaa jarrutuspaikka. Ducai on varustanut koeajossa olevan Superleggera V4:n race kitillä, jotta ero lämmittelypyöränä toimineeseen Panigale V4R:ään tulisi esiin vieläkin korostetummin. Race Kit tarkoittaa, että tehoa on vakio-Superleggeran ”vain” 221 hevosvoiman sijaan 234 kappaletta. Pelkkä moottorin teho ei salpaa hengitystä, sillä Superleggeran uskomaton ajodynamiikka jättää V4R:n täysin varjoonsa. Kuivapainoa Superleggeralla on vain 159 kiloa, ja Race Kitillä varustettuna vieläkin vähemmän, vain 152 kiloa. Jopa Superbiken MM-sarjassa käytetään selvästi painavampia pyöriä.
Mitä on havaittavissa tuulitunnelissa vietettyjen tuntien seurauksena? Ennen kaikkea se, että katteet suojaavat kuljettajaa erinomaisesti jopa yli 300 km/h nopeuksissa. Vieläkin vaikuttavampaa on Ducatin vakaus erittäin lujaa suoraan ajettaessa. Lähtösuoran kumpareen jälkeen se kirjaimellisesti imeytyy takaisin asfalttiin. Kun Brembon Stylema R -satulat puristavat jarrupaloja levyjä vasten, tuntuu kuin silmät pullistuisivat päästä. Ensipurenta on voimakas ja annosteltavuus erittäin tarkkaa. Superleggeralla jarruttaminen onkin aivan yhtä hauskaa kuin kiihdyttäminen.
Vakiona Superleggera on varustettu erityisesti sitä varten räätälöidyillä Pirelli Supercorsa SP -renkailla. Reilun tehon vuoksi takarenkaan kumiseosta on muutettu renkaan toimintalämpötila-alueen nostamiseksi. Eturenkaan rakennetta ja kuviointia on puolestaan muutettu kestämään aerodynamiikan aiheuttama kuormitus.
Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 9/2020.
Superleggera V4
Moottori: 998-kuutioinen V4
Teho: 221 hv (race kitillä 234 hv) / 15 500 r/min
Vääntö: 116 Nm / 11 750 r/min
Akseliväli: 1480 mm
Kuivapaino 159 kg (race kitillä 152 kg)
Tankin tilavuus: 16 litraa
Väri: punainen
Hinta: 100 000 € (ilman autoveroa)
"Perusmalli" Panigale V4R Ducati ei ole vielä julkistanut uutta Superleggera V4 -mallia, mutta moottoripyörälehdistössä kuiskitaan varmana tietona että mallille on jo haettu ja saatu tyyppihyväksyntä. Tyyppihyväksyntä tietää vain yhtä asiaa, sitä että Superleggera V4 on tulossa tuotantoon. Huhujen mukaan tehdas saattaa julkistaa mallin jopa jo lähiviikkoina. Näin Panigale V4, V4S…
Kategoriassa "Uutiset"
Superleggera V4 on äärimmäinen millä tahansa mittapuulla. Haluaisitko päästä kokeilemaan Ducatin WSBK- ja MotoGP-pyöriä? Nyt on tilaisuutesi, saat mahdollisuuden hankkimalla yhden viidestäsadasta Superleggera V4:stä. Samalla saat kaikkien aikojen tehokkaimman ja edistyksellisimmän Ducatin. Ducati on esitellyt 500 kappaleen numeroituna eränä valmistettavan Superleggera V4:n. Erittäin runsaan hiilikuidun ja racing kitillä jopa 234-hvosvoimaisen…
Kategoriassa "Uutiset"
Voimaa, hiilikuitua ja hintaa paljon, mutta painoa vähän. Jos mennään MP23-messujen kuutoshallista maahantuojien osastoilta pois ja halliin 3 Petrol Circus Custom Bike Show´n puolelle, niin käsin rakennetuista näyttelypyöristä voidaan kiistellä vaikka maailmantappiin asti, että mikä niistä on kallein. Ja varmasti näyttelyn kalleimmat pyörät löytyvätkin sieltä, ainakin jos pyöriin käytetyille sadoille…
Kategoriassa "MP näyttely"