BMW M1000RR on S1000RR:n tehokkaampi, suorituskykyisempi ja kevyempi versio.
Miksi vasta nyt? BMW on lopultakin hyödyntänyt tehokkaimpien automalliensa tunnusmerkkinä olevaa M-tunnusta myös moottoripyöräpuolella. M1000RR:n moottori on saanut perusmalliin verrattuna korkeamman puristussuhteen, paremmin virtaavat sylinterikannen kanavat, kevyemmän venttiilikoneiston, lisää kierroksia ja tietysti myös lisää tehoa. Korkeamman kierrosluvun ovat mahdollistaneet 12 grammaa kevyemmät Mahlen valmistamat takomännät sekä Pankl:n tuotantoa olevat 85 grammaa kevyemmät kiertokanget. Venttiilien valmistusmateriaali on niinikään titaania. Huipputeho saadaan 1000 kierrosta aiempaa korkeammalla ja maksimikierroslukuakin on kasvatettu 500 kierroksella (nyt 15 100 r/min). Moottorin maksimitehoksi ilmoitetaan 212 hv / 14 500 r/min. Siinä käytetään S1000RR-moottorin tapaan muuttuvaa venttiiliajoitusta (ShiftCam). Valmistajan mukaan uusi moottori on välillä 6000 – 15 100 kierrosta tehokkaampi kuin perusmallin moottori.
Takasvingi perustuu WSBK-kilpapyörän swingiin, joka samalla kasvattaa akselivälin 1457 millimetriin. Hidastuvuudesta huolehtivat M Brakes -jarrut, joiden kehitys perustuu sekin WSBK-luokan kilpurissa käytettäviin jarruihin. BMW on ottanut käyttöön pyörän sivuille tulevat siivet, jotka painavat pyörää alas jopa 16,3 kilon voimalla.
Vakiovarustukseen kuuluu peräti seitsemän ajomoodia: Rain, Road, Dynamic, Race sekä Race Pro 1-3. Muita vakiovarusteita ovat mm. launch control -lähtöavustin, Race ABS-jarrujärjestelmä, keulimisenesto, veto- ja sivuttaisluiston hallintajärjestelmät, DBC-moottorijarrun säätöjärjestelmä sekä kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Pyörän katukelpoisuudesta kertovat puolestaan vakiovarustukseen kuuluvat mäkilähtöavustin, vakionopeussäädin ja lämpökahvat. Pyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 170 kiloa ja tankattuna 192 kiloa. Noin 3,6 kiloa painonsäästöstä on saatu aikaan Akrapovic-titaanipakoputkistolla.
Lisävarusteina on tarjolla Competition Pack, Carbon Pack sekä M Billet Pack, jotka voi tilata vain kaikki kolme yhdessä hintaan 6195 euroa. Pyörän perushinta Suomessa on 44 990 euroa. Värivaihtoehtoja on vain yksi, ”M Motorsport” eli valko-sini-punainen.
Moottori: 999-kuutioinen nelisylinterinen rivimoottori
Poraus x isku: 80 x 49,7 mm
Puristussuhde: 13,5:1
Teho: 156 kW (212 hv) / 14 500 r/min
Vääntö: 113 Nm / 11 000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, yhdistelmäluistokytkin, ketjuveto
Akseliväli: 1457 mm
Caster/jättö: 23,6º / 99,8 mm
Istuinkorkeus: 832 mm
Tankin tilavuus: 16,5 ltr
Kuivapaino: 170 kg
Paino tankattuna: 192 kg
Huippunopeus: 306 km/h, ratavarustein ja -välityksin 315km/h
Hinta: 44 990 €
Takuu: 3 vuotta