Aprilia on esitellyt markkinoiden tehokkaimman ja kevyimmän powernakun.
Aprilia on esitellyt Tuono V4 -malliston huipulle markkinoiden tehokkaimman ja kevyimmän powernakun. Rakentamisesta vastanneen Aprilia Racingin mukaan pääpaino on ollut painon pudotuksessa. Tuono V4 X on suunniteltu vain ratakäyttöön, jolloin katuajon edellyttämiä varusteita on voitu karsia pyörästä pois. Valojen ja vilkkujen poistamisen, sähköjärjestelmän yksinkertaistamisen, Marchesinin takoalumiinivanteiden ja kateosien vaihtamisen hiilikuituisiin seurauksena pyörän kuivapaino on vain 166 kiloa. ”Perus-Tuonoihin” verrattuna uutuus on saanut ajovalojen sivuille mittavat siivet parantamaan aerodynamiikkaa.
Moottoripuolella luotetaan 1077-kuutioiseen RSV4 1100 Factoryn voimanlähteeseen, joka Akrapovicin putkistolla ryyditettynä tuottaa muikeat 221 hevosvoimaa. Elektroniikkapaketti pitää sisällään kaiken tarpeellisen mukaan lukien luiston- ja keulimiseneston, moottorijarrutuksen säätömahdollisuuden sekä kahteen suuntaan toimivan quickshifterin. TFT-näytöstä kuljettaja voi muiden tietojen ohella seurata myös kierrosaikoja.
Ja sitten pari huonoa puolta asiassa. Pyörää valmistetaan erittäin rajoitettu erä ja hinta (luonnollisesti ilman veroja) kipuaa 34 900 euroon. Hinta pitää sisällään pyörän väreihin soinnutetun kilpakypärän sekä opastetun kierroksen Aprilian tehtaan kilpailuosastolla. Toki Tuono V4 X:n hinta on 5000 euroa edullisempi kuin viime vuonna julkaistu vastaava RSV4 X, jonka kymmenen kappaleen erikoiserä myytiin loppuun muutamassa tunnissa julkistuksen jälkeen.
Lue myös: