Brittivalmistajan mukaan uudet Scrambler 1200 -mallit nostavat modernit klassikot kokonaan uudelle ja ennen kokemattomalle tasolle.
Vuonna 2006 esitellyn ensimmäisen modernin Scramblerin jälkeen Triumph on panostanut yhä enemmän moderneihin klassikkomalleihin, joiden juuret ovat vahvasti 1960-luvun Triumph Bonneville -malleissa. Viimeisimpänä brittivalmistaja esitteli kaudelle 2019 täysin uudet Scrambler 1200 XC:n ja paremmin varustellun Scrambler 1200 XE:n, jotka valmistajan mukaan tuovat modernit klassikot kokonaan uudelle tasolle.
Moottorina on Bonneville-malleista tuttu 1200-kuutioinen rivikakkonen, mutta tällä kertaa korkeampiviritteisenä ”high power”-versiona. Se tarkoittaa, että huipputehoa on 90 hevosvoimaa, vääntöä 110 newtonmetriä ja kierrosluvunrajoitin on nostettu 7500 kierroksen kohdalle. Bonneville T120:een verrattuna tehoa on 12,5 prosenttia enemmän.
Ajomoodeja on XC-mallissa viisi: Road, Rain, Off-Road, Sport sekä Rider, joka on kuljettajan räätälöitävissä. Mittaristona on toisen sukupolven väri-TFT-näyttö, jonka toimintoja ohjataan viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä. Mittaristossa on bluetooth-valmius, Triumphin ensimmäinen oma navijärjestelmä sekä ensimmäisenä maailmassa moottoripyörään integroitu GoPro-ohjausjärjestelmä. Avaimeton käynnistys ja vakionopeussäädin viimeistelevät mukavuuden.
Edessä on Showan täysin säädettävä jousitus ja takana Öhlinsin kaksoisiskunvaimentimet. Molemmissa päissä joustomatkaa on 200 milliä. Jarruina on Brembon M50 radiaalijarrusatulat ja tietysti tuplalevyillä. Triumphin mukaan uuden Scramblerin 21-tuumainen etupyörä on luokkansa ensimmäinen. Ensiasennusrenkaina on Metzeler Tourancet. Ajovalot ovat led-toimisia ja pakoputkisto kulkee yläkautta ja on varustettu tyylin edellyttämällä kaksoisäänenvaimentimella.
Tarjolla on yli 80 tehdaslisävarustetta. Lisäksi valittavissa on kaksi valmista varustepakettia, matkavarustusta painottava Escape Kit sekä offroad-painotteisempi Extreme Kit.
XE – vieläkin korkeampi varustetaso
XE-mallissa on perusmalliin verrattuna 50 milliä pidempi joustomatka sekä edessä että takana. Lisäksi ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat pyörän kallistuksen. Varustusta on parannettu lämpökahvoilla sekä säädettävillä jalkatapeilla. Myös värityksessä on eroja ja tyylikkäitä yksityiskohtia on lisätty XE-kirjainyhdistelmän edellyttämä määrä.
Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 1200cc
Teho: 90 hv / 7400 r/min
Vääntö: 110 Nm / 3950 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Renkaat: 90/90-21 ja 150/70-17
Tankki: 16 ltr
Kuivapaino 205 kg (XE 207 kg)
Akseliväli 1530 mm XE 1570 mm)
Istuinkorkeus 840 mm (XE 870 mm)