Sporttipyörän ominaisuudet vähän rennommassa paketissa. Viiden vuoden ikään ehtinyt BMW S1000XR on päivitetty, jotta se pysyisi edelleen oman luokkansa kärjessä.
165 hevosvoimaa, pitkät joustomatkat, katurenkaat ja häpeilemättä seikkailupyörien kanssa flirttaileva ulkonäkö. Jos isot seikkailupyörät – ja erityisesti niiden huikea suorituskyky – tuntuvat sinusta vinksahtaneilta, niin uusi S1000XR on täysin mielipuolinen. BMW haluaa varmistaa, että suosittu ja aggressiivinen asfalttiseikkailija jatkaa samalla myyntimenestyksen aallonharjalla kuin tähänkin asti.
Moottori on uusittu täysin ja se perustuu uuden S1000RR:n moottoriin. Nelisylinterinen rivimoottori on samalla saanut uudet nokka-akselit ja imujärjestelmän. Ja mikä tärkeintä, niin aiemmin liian tiheiksi haukutut välitykset on korvattu pidemmillä viitos- ja kuutosvaihteilla. Kun vielä runkokin on kevyempi ja kapeampi sekä varustetaso huomattavasti parempi, on oikeutettua puhua täysin uudesta mallista.
Ajoasento suuntautuu entistä voimakkaammin eteen ja 30 millimetriä kapeamman ohjaustangon ansiosta fiilis on muuttunut adventuresta enemmän nakupyörän suuntaan. Entistä kapeampi polvien välinen kulma tukee yhtälöä. Pyörä tuntuu kompaktimmalta ja sen tarjoama tuntuma on parempi ilman uhrauksia hallittavuuteen. Pyörän koko huomioiden kääntyminen tuntuu melkein pelottavan kevyeltä. Vain puolelta toiselle S-mutkissa vaihtaessa huomaa ajavansa isoa ja korkeaa pyörää.
BMW on keskittynyt määrätietoisesti poistamaan kaikki aiemman mallin heikkoudet. Tästä luokasta ei rajumpaa race-henkisyyttä löydy. Sitä eivät poista edes hienostuneet käytöstavat.
Lue koko koeajoraportti Biken numerosta 5/2020, joka on jo kaupoissa.