Kaksisylinterinen F900XR on jopa isompaa S1000XR-mallia hauskempi ja monipuolisempi moottoripyörä.
Ensinnäkin F900XR:n ulkonäkö hämää; se näyttää seikkailupyörältä mutta on huomattavan ketterä ja esimerkiksi istuinkorkeus on nakupyörämäinen 825 milliä. Ajoasentokin on kuin sporttinakussa, ohjaustanko ei ole korkealla kuten seikkailupyörissä eikä polvikulmakaan ole yhtä loiva.
900-kuutioiseksi kasvatettu BMW:n kaksisylinterinen rivimoottori vie 105 hevosvoiman tehollaan pyörää urheilullisesti eteenpäin. Suorituskykyä korostaa lyhyeksi välitetyt pienimmät vaihteet, ykkönen riittää 83 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 113 ja kolmonen 143 kilometrin lukemiin. Kuutosvaihde on pituudeltaan normaali, kun 4000 kierrosta vastaa 106 kilometrin tuntinopeutta. Moottori vetää kakistelematta 2000 kierrokselta 9000 kierroksen punarajalle. Huipputeho saadaan 8500 kierroksella ja kierroslukumittarin punainen alue on kapea, joten rajoittimelle mennään herkästi jos kuljettaja ei ole tarkkana vaihtamisen kanssa. Huippunopeutta Bemari kerää yli 200 kilometriä tunnissa. Ainoa pieni moite moottorista tulee äänistä, papatus on vaimea ja sitä lisäksi säestää outo helinä.
Tuulilasissa on kaksiasentoinen korkeussäätö, jota on helppo käyttää vauhdissa yhdellä kädellä. Ala-asennossa tuuli tulee osittain kypärään. Ylemmässä asennossa suoja on parempi, mutta vastaavasti kypärään kohdistuva pieni turbulenssi verottaa mukavuutta. 180-senttinen koeajaja jäi kaipaamaan välimuotoja tuulilasin säätöihin. Satula on sopivan jämäkkä ja tasainen, joten tuntuma pyörään on hyvä ja liikkuminen satulassa helppoa. Vasemmassa kahvassa on isommista Bemareista tuttu multicontroller-säätörulla. Pikku-XR:n säätömahdollisuudet ovat sen verran rajalliset, että perinteisillä napeilla ne hoituisivat vähintään yhtä kätevästi. Nyt rulla aiheuttaa lähinnä sen, että vilkkukatkaisijaan joutuu kurkottelemaan sen yli. Tässä onkin käytännössä ainoat – ja sinällään pienet – moitteet kuljettajan työympäristöstä, muuten kaikki on kohdallaan ja toimii kuten pitääkin.
Lisävarusteina tilattavien Pro-ajomoodien mukana tulee perusmittarinäytön rinnalle urheilullisempi vaihtoehto, joka pitää sisällään kallistusmittarin ja hidastuvuusnäytön. Kallistusmittari näyttää sekä reaaliaikaisen kallistuksen että jättää näkyviin kumpaankin suuntaan kallistetun maksimilukeman. Ihan kätevä kun esimerkiksi sadekelillä voi tarkkailla, ettei kallistuskulma karkaa liian suureksi. Toisaalta taas vaarallista, jos kuljettaja alkaa yrittää saada mittariin mahdollisimman suuria kallistuksen maksimilukemia, joilla voi elvistellä essonbaarissa.
F900XR:n huomiota herättävin ominaisuus on se, että pyörä tuntuu jopa monipuolisemmalta ja hauskemmalta yleiskäytössä kuin isoveljensä S1000XR. Kun tonninen on jäykän ja ison tuntuinen parkkipaikkapyörityksissä ja kaupunkinopeuksissa, niin ysisatanen tuntuu todella helpolta ajettavalta alhaisissa nopeuksissa. Kun lähdetään myrkyttämään mutkateille, niin ysisatanen kääntyy mutkiin lähes ajatuksen voimalla ja luotto pyörään syntyy nopeasti. Ensimmäisenä vastaan tulee etujousituksen ja -vaimennuksen rajat, sillä etupäässä ei ole säätömahdollisuuksia. Takapäässä on vakiona esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöt, mutta koeajopyörässä oli lisävarusteena saatava sähkösäätöinen takajousitus.
15,5 litran tankilla toimintasäde on ajotavasta riippuen vähän yli tai alle 300 kilometriä. Se sopii Bemarin luonteeseen, se on hieman isoja seikkailupyöriä ja aitoja matkapyöriä pienempi joka suhteessa, mutta siitä huolimatta harvinaisen monipuolinen matkakaveri kaikenlaisille ajoreissuille. Lisäksi se on 9000 euroa S1000XR-mallia edullisempi.
Laajempi koeajoartikkeli F900XR:stä on julkaistu Biken numerossa 3/2020.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 895 cm³
77 kW (107 hv) / 8500 r/min
88 Nm / 6750 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus 825 mm
Paino tankattuna 219 kg
Akseliväli 1521 mm
Tankin tilavuus 15,5 litraa
Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17
Hinta: 16 000 €