Koeajoartikkelin tarkoitus on kertoa pyörästä sellaisia ominaisuuksia, jotka eivät tule esille esitteitä ja teknisiä tietoja selailemalla. Koeajoartikkelin taustalla kaikki asiat eivät aina kulje suorinta tai yksinkertaisinta reittiä.
Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään toinen, ensimmäinen kertoi Morbidelli V8 -moottoripyörästä.
Keväällä 2019 Vesa Ylä-Outinen Indianin maahantuonnista soitti ja kysyi kiinnostusta lähteä upouuden Indian FTR 1200 S:n koeajoon.
-Hienoa että pääset lähtemään. Se koeajo on jossain päin Espanjaa. En nyt muista mille kentälle pitää lentää, mutta tarkistan ja lähetän sulle tarkemmat tiedot.
Hetken kuluttua tulikin uusi soitto, ja Ylä-Outinen hetken kierreltyään totesi, että lento pitäisi varata Los Angelesiin.
-No tavallaanhan se aluksi ilmoittamani Espanja ei ollut sinällään täysin väärin, sillä olihan Kalifornia vuoteen 1821 asti Espanjan alaisuudessa, totesi historioitsija Ylä-Outinen.
Koeajotapahtuma oli viime metreillä siirretty Espanjasta Yhdysvaltoihin siitä yksinkertaisesta syystä, että FTR 1200:n EU-hyväksynnän saannissa oli viivettä eikä koeajopyörilläkään siten saanut laillisesti vielä ajaa Euroopan maaperällä. Vappupäivän aamuna klo 6.00 lähtikin lento Helsinki-Vantaalta ja yhdellä pompulla olin illalla perillä Santa Monicassa, aivan kävelymatkan päässä Route 66:n läntisestä päätepisteestä.
Koeajo sujui suunnitelmien mukaan, ja jo seuraavana päivänä lennettiin takaisin kotiin. Normaalin tavan mukaan Santa Monicassa toimittajaryhmä vaihtui päivittäin ja joka päivä uusi ryhmä lähti koeajamaan FTR1200-pyöriä. Koeajoartikkelista oli tarkoitus julkaista lyhyt versio hetimiten Biken verkkosivuilla, mutta sitä ei saanutkaan vielä tehdä. Indian oli päättänyt asettaa kaikkien maiden toimittajat samalle viivalle, ja koeajosta saatiin julkaista ensimmäiset artikkelit vasta kun kaikki ryhmät olivat käyneet pyörän ajamassa.
Lopulta FTR:n EU-hyväksyntä, koeajoartikkelin julkaisu ja ensimmäisten pyörien saapuminen Suomeen ajoittuivat kutakuinkin samaan ajankohtaan.
Alla linkki alkuperäiseen artikkeliin aiheesta ja toinen linkki varsinaiseen koeajoartikkeliin. Kattavin koeajoraportti löytyy tietysti painetusta lehdestä. Vanhatkin lehdet pääset lukemaan sähköisessä muodossa tilaamalla Biken.