Fireblade oli koko moottoripyöräalaa järisyttävä uutuus ensiesittelyn aikaan vuonna 1992. Nyt se on sitä jälleen, ja samalla tehokkain 1000-kuutioinen supersport-luokan pyörä.
Uutta Firebladea on testattu radalla enemmän kuin mitään sen edeltäjää. Mallin tutut ominaisuudet – helppo käsiteltävyys, tasapainoisuus ja vakaus – haluttiin säilyttää, mutta tavoite oli silti selvä; tämä Fireblade rakennettaisiin kilparadoille. Tästä syystä myös Hondan kilpaosasto HRC oli mukana kehitystyössä jo alusta lähtien.
Runko, takarunko ja takahaarukka on suunniteltu alusta alkaen uudelleen. Takahaarukan pituus on kasvanut 30,5 milliä ja sen sivuttaisjäykkyyttä on pienennetty. Kokonaisuudessaan tämä tekee pyörästä vakaamman erityisesti suurissa nopeuksissa, mutta samalla se on herkempi ja tarjoaa kuljettajalle parempaa tuntumaa. Lisää racing-henkisyyttä tarjoaa 21 mm ylös ja 43 mm taakse siirretyt jalkatapit yhdistettynä eteenpäin ja alemmas siirrettyyn ohjaustankoon.
Huipputehoa ei ole tavoiteltu uusilla kikoilla tai uusilla teknisillä ratkaisuilla. Keskittymällä kaasujen virtauksiin, palamistehokkuuteen, sisäisen kitkan hallintaan ja moottorin lämpötilan hallintaan, on moottorista saatu kierrosherkkä ja nopeasti reagoiva. 218 hevosvoiman teholukema on markkinoilla olevien 1000-kuutioisten vapaastihengittävien pyörien korkein.
Rata-ajossa elektronisia apuvälineitä tuskin huomaa. Vaihteiston toiminta on silkinpehmeää ja quickshifterin ja luistokytkimen ansiosta vaihdot molempiin suuntiin toimivat pehmeästi. Kierrosluvun noustessa Akrapovic-vaimennin päästää ilmoille vihaisen karjaisun ja Fireblade ampuu eteenpäin. Vaikuttaa, kuin pyörä tietäisi mitä kuljettaja siltä haluaa.
Lue koko koeajo ja tarkempi tekniikan esittely uudesta Biken numerosta 3/2020, joka on jo kaupoissa.
Lue myös uuden Firebladen esittely: