Ducati esitteli päivitetyn Panigale V4S:n Bahrainin Formula 1 -radalla. Bike oli tietysti mukana koeajamassa uutuutta.
Tälle vuodelle päivitetty Panigale V4S ei ole muuttunut teknisesti kovin paljoa, mutta Bolognassa on kehitetty runkoa, ajoasentoa ja elektroniikkaa ajettavuuden ja käyttäjäystävällisyyden nimissä. Tämän osoittamiseksi valmistaja järjesti testin, johon kutsuttiin eritasoisia kuljettajia – aina MM-tason kuskeista tavallisiin rataharrastajiin – testaamaan uutta ja vanhaa Panigale V4S:ää rinnakkain. Esimerkiksi Ducatin testikuljettaja Michele Pirro oli uudella mallilla vain aavistuksen nopeampi, mutta ero uuden ja vanhan mallin välillä kasvoi sitä enemmän, mitä vähemmän ammattimainen kuljettaja oli.
Voisi ajatella, että ajoasento on äärimmäinen, mutta se ei tuntunut raskaalta. Itse asiassa se oli niin harmoninen, että uskon sen toimivan hyvin myös katuajossa. Alusta tuntuu kaarteissa hyvin neutraalilta. Pyörä ei pyri kallistumaan liikaa, vaan kuljettajan on itse määriteltävä, mitä hän haluaa. Pitkä vasen, jossa kiihdytetään ja sen jälkeen käännytään yhtäkkiä kovassa vauhdissa oikealle, onnistuu oikein sujuvasti.
Uusi, entistä herkempi elektroniikka säätelee luistoa ja sutimiseneston valo vilkkuu mittaristossa säännöllisesti. Pyörä oli hieman rauhaton pääsuoraa seuraavassa shikaanissa, mutta se ei synnyttänyt lainkaan ongelmia. Oli hienoa tuntea, kuinka keulimisenesto rajoitti liiallista eturenkaan nousua, eikä kiihdyttäessä tarvinnut himmailla, vaan hetken totuttelun jälkeen kaasua uskalsi annostella erittäin rohkeasti.
Lisää koeajokokemuksia ja tietoa uuden ja vanhan mallin eroista koeajoraportissa Biken numerossa 3/2020, joka ilmestyy 19.3.2020. Lue!