Haluaisitko päästä kokeilemaan Ducatin WSBK- ja MotoGP-pyöriä? Nyt on tilaisuutesi, saat mahdollisuuden hankkimalla yhden viidestäsadasta Superleggera V4:stä. Samalla saat kaikkien aikojen tehokkaimman ja edistyksellisimmän Ducatin.
Ducati on esitellyt 500 kappaleen numeroituna eränä valmistettavan Superleggera V4:n. Erittäin runsaan hiilikuidun ja racing kitillä jopa 234-hvosvoimaisen moottorin ansiosta Superleggera V4:n teho/painosuhde on aivan omaa luokkaansa.
Superleggera V4:n todellinen erikoisuus on kaikkien rungon kantavien rakenteiden valmistaminen hiilikuidusta – sekä runko, apurunko, yksipuoleinen takahaarukka että vanteet ovat valmistettu komposiittimateriaalista, mikä tarkoittaa vaa’alla 6,7 kilon painonsäästöä. Runkogeometriaa on optimoitu rata-ajoa silmällä pitäen esimerkiksi pidentämällä takahaarukkaa.
Aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota ja Ducati ylpeilee Superleggera V4:n aerodynaamisen suorituskyvyn vastaavan MotoGP-pyöriä – tai ylittävän sen. 270 km/h nopeudessa aerodynamiikka painaa Superleggera V4:ää kohti maata 50 kiloa vastaavalla voimalla. Paitsi aerodynamiikkaan, myös hiilikuituisten katteiden väritykseen on haettu vaikutteita Desmosedici GP19 -kilpurista.
Kaiken hiilikuidun keskeltä löytyy kaikkien aikojen tehokkain Desmosedici Stradale R -moottori. 998-kuutioinen, 90-asteinen V4 on 1103-kuutioista isoveljeään 2,8 kiloa kevyempi, mutta tuottaa katuvarustuksessa 224 hevosvoiman tehot. Kun katulaillinen Akrapovic-putkisto vaihdetaan pyörään kuuluvasta racing kitistä löytyvään ratakäyttöön tarkoitettuun, nousee teholukema vielä kymmenellä hevosvoimalla. Kilparatojen henkeä viestii myös pyörässä käytettävä kuivakytkin ja Desmosedici GP20:stä peräisin oleva RaceGP-näyttö.
Hiilikuidun, titaanin ja magnesiumin runsaan käytön ansiosta Superleggera V4:n kuivapaino on vain 159 kiloa ja teho/painosuhde mukavat 1,41 hv/kg. Pyörään sisältyvän racing kitin asentamalla paino putoaa 152,2 kiloon ja teho/painosuhde nousee 1,54 hv/kg lukemiin.
Elektroniikkapaketti on luonnollisesti erittäin kattava. Kolmen esiasetetun ajoasetuksen lisäksi kuljettajalla on käytettävissään viisi muokattavaa asetusta. DTC-luistonhallinta ja DQS-quickshifter käyttävät uusinta EVO 2 -versiota.
Jousitus on Öhlinsin käsialaa. Etuhaarukka on paineistettu ja sen alapäät ovat painon säästämiseksi koneistetut. Takaiskunvaimentimessa käytetään titaanijousta ja venttiilit perustuvat GP-pyörissä käytettyihin. Jarrut toimittaa luonnollisesti Brembo, ja Superleggesa V4:ssä käytetään MCS-pääsylinteriä sekä uusia Stylema R -jarrusatuloita.
Ducati tarjoaa Superleggera V4:n ostajille myös mahdollisuuden hankkia sen tyyliin sopivan, Dainesen valmistaman nahkapuvun ja Arai-kypärän. Eikä siinä vielä kaikki! Pyörän ostajilla on mahdollisuus päästä Panigale V4 R -WSBK-kilpurin puikkoihin Mugellon radalla. Jos se ei tunnu riittävän erikoiselta, on 30 ostajalle varattu pääsy ajamaan Desmosedici GP20-pyörää. Ajovarusteet ja ajotapahtumat ovat vain Superleggera V4 -ostajien saatavilla.
Superleggera V4:n toimitukset alkavat kesäkuussa 2020. Pyörän monimutkaisen rakenteen vuoksi pyöriä valmistuu tuotantolinjalta enintään viisi kappaletta päivässä, mutta kaikki yksilöt on tarkoitus valmistaa vuoden 2020 aikana.