Yamahan A2-luokan MT-03 uudistuu. Se yhdistää luokan parhaimmistoon kuuluvat ajo-ominaisuudet ja luokan edullisemman pään hintatason.
Vuonna 2016 esitelty MT-03 uudistuu nyt ensimmäisen kerran. A2-korttiluokassa MT-03 on Euroopassa vallannut 16 prosentin markkinaosuuden. Tämän pyöräsegmentin osuus pyörämarkkinoista on kasvusuunnassa, ja uudistuneella mallilla Yamaha haluaa ottaa yhä tukevamman jalansijan luokan markkinaosuudesta.
”Hyvää ei kannata korjata”. Tämä vanha viisaus mielessään Yamaha lähti suunnittelemaan MT-03:n uudistusta. Jousitusta on kohennettu, ulkonäköä päivitetty radikaalisti (kuitenkin MT-mallisarjan vaatimukset huomioiden) ja ajoasentoa on muokattu sujuvammaksi. Perustekniikka on pysynyt ennallaan.
Tankin tilavuus on säilytetty 14 litrassa, mutta sen muoto on muuttunut leveämmäksi ja lyhyemmäksi. Muutos on vaikuttanut myös muihin mittasuhteisiin. Ohjaustankoa on nostettu 39 milliä ja tuotu 19 milliä lähemmäs kuljettajaa. Paino on nyt keskitetty paremmin, erityisesti kun huomioidaan kuljettajan painon osuus kokonaisuudesta. Teräsputkirunko ja kaksisylinterinen moottori nostavat painon 169 kiloon tankattuna. Se on luokassa kilpailukykyinen lukema. Yamaha on lyhyestä akselivälistään huolimatta tukevan tuntuinen pyörä. Kaarteissa se käyttäytyy johdonmukaisesti ja mahdollistaa ajolinjan vaihtamisen kesken mutkan. Etujarrukahvalla riittää kahden sormen lepuuttaminen, tehokkaissakin jarrutuksissa ne riittävät puristamaan jarrukahvaa riittävästi.
Pyörän paras ominaisuus on tasaisuus. Moottori, jousitus, jarrut ja ajo-ominaisuudet ovat samalla tasolla. Mikään ominaisuus ei nouse yli muiden, ja mikä tärkeämpää, mikään ominaisuuksista ei jää muista jälkeen. Kuten tässä luokassa on tapana, niin kuljettajaa avustavista järjestelmistä tarjolla on vain lakisääteiset ABS-jarrut, eikä muille tässä tapauksessa ole tarvettakaan.
Erikoisin ominaisuus on MT-03:n pienet ulkomitat. Esimerkiksi istuinkorkeus on selvästi pienempi kuin MT-125 -mallissa. Jo 180-senttinen kuljettaja huomaa, että polvitila alkaa olla kortilla ja polvikulma suhteellisen tiukka. Onneksi Yamahan mallistossa on tarjolla myös A2-kuristettu MT-07 suurikokoisemmille kuljettajille.
Kilpailijoita tässä luokassa ovat esimerkiksi KTM 390 Duke, Kawasaki Z400 ja Honda CB500F. Honda on näistä selvästi suurin sekä iskutilavuudeltaan, painoltaan että hinnaltaan (8290 €). Vaikka MT-03 (6651 €) on hinnaltaan Kotaria (7065 €) ja Kawasakia (7450 €) edullisempi, tarjoaa se kuitenkin ison pyörän tuntua jopa lähestyen Hondaa tuntumaltaan. Loppupeleissä on kuitenkin asiakkaan etu, että tarjolla on erilaisia, eri kokoisia ja eri hintaisia vaihtoehtoja A2-korttiluokkaan. Ulkomitoiltaan pieni Yamaha on omiinaisuuksiltaan suuri pyörä. Yamaha on hyvä yhdistelmä kilpailijoiden parhaista ominaisuuksista, eikä sukunäkö isompiin MT-malleihin taatusti heikennä sen houkuttelevuutta. Koeajoraportti kokonaisuudessaan julkaistaan Biken numerossa 2/2020, joka ilmestyy tammikuussa.
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 321cc
Teho: 42 hv / 10 750 r/min
Vääntö: 29,6 Nm / 9000 r/min
Voimansiirto: märkä monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1380 mm
Istuinkorkeus: 780 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Painon tankattuna: 169 kg
Hinta: 6651 €
Lue myös: