BMW:n uusi R18 on kaikkien aikojen suurin moottoripyörään suunniteltu kaksisylinterinen boxermoottori.
BMW:n 1802-kuutioinen R18-boxermoottori on tavallaan paluu menneisyyteen, sillä työntötankomoottori on ilma-/öljyjäähdytteinen ja moottori ja vaihteisto ovat erilliset, kuten Bemarin boxermoottoreissa aikaisemmin oli tapana.
Kun sylinterin halkaisija on 107.1 milliä ja iskunpituus tasan 100 milliä, on moottorilta turha odottaa suuria huippukierroksia ja siten äärimmäisiä teho- ja vääntölukemia. Moottorin maksimikierrosluvuksi ilmoitetaankin vain 5750 kierrosta ja tyhjäkäyntiä se louskuttelee matalalla 950 kierroksen lukemalla.
Huipputehoksi kerrotaan 91 hevosvoimaa 4750 kierroksella ja 158 newtonmetrin maksimivääntö saadaan jo 3000 kierroksella. Vähintään 150 newtonmetriä vääntöä on käytössä välillä 2000-4000 kierrosta. Moottori ja vaihteisto painavat yhdessä 110,8 kiloa.
Moottorissa on kaksi sytytystulppaa sylinteriä kohden. Venttiileitä on neljä per sylinteri. Imuventtiilien koko on 41,2 milliä ja pakoventtiilien 35 milliä. Vaihteita on kuusi ja toisiovetojärjestelmänä kardaani.
Lue myös: