Honda CBR 1000 RR-R Fireblade esitelty – katso kuvat!

Honda CBR 1000 RR-R Fireblade. Kuva: Honda.

Honda on esitellyt uuden superbikensä, Firebladen tuttu mallikoodi CBR 1000 RR on saanut peräänsä vielä yhden R:n. Fireblade on tarjolla sekä tavallisena, että SP-versiona.

Viime vuosina superbike-luokassa hieman kilpailijoidensa varjoon jäänyt Honda pyrkii nousemaan uudelleen parrasvaloihin uuden Firebladen, CBR 1000 RR-R:n avulla.

Mallin sydän on täysin uusi moottori. Osin ratasvetoiset nokka-akselit painavat sormiseuraajia ja titaanista valmistettujen kiertokankien kerrotaan säästävän 50 % painosta teräksisiin verrattuna. 999-kuutioinen moottori on äärimmäisen lyhytiskuinen, sylinterin halkaisija on 81 mm ja iskulle kertyy pituutta vain 48,5 mm. Kitkan pienentämiseksi useissa moottorin osissa käytetään DLC-pinnoitetta. Pakokäyrästön poikkileikkaus on ovaalin muotoinen ja äänenvaimennin on kehitetty yhteistyössä Akrapovicin kanssa.

Tuloksena saadaan mukava 113 Nm vääntö 12 500 kierroksella ja 160 kW (215 hv) 14 500 kierroksella.

Mallin ride-by-wire-järjestelmää on päivitetty ja sen kolme oletusasetusta ovat muokattavissa tehon, moottorijarrun, keulimiseneston ja väännönhallinnan osalta. Elektoniikka tarjoaa nyt myös lähtöavustimen. Kuljettajaa avustaa kuusiakselinen IMU-yksikkö, joka tuottaa dataa kaikille pyörän järjestelmille. Se ohjaa myös uutta elektronista ohjausvaimenninta.

Alumiinista valmistettu runko on täysin uusi, ja moottori toimii takaiskunvaimentimen kiinnityspisteenä. Entistä pidempi takahaarukka perustuu RC 213 V-S:ssä käytettyyn. Perus-Bladessa jousituksesta huolehtii edessä Showan 43-millinen BPF-USD ja takana luotetaan saman valmistajan kaksiputkiseen BFRC-L-iskunvaimentimeen (Balance Free Rear Cushion Light).

Erikoisemmassa SP-versiossa käytetään Öhlinsin 43-millistä NPX-haarukkaa ja takana TTX36-iuskunvaimenninta, joista molemmat ovat elektronisesti säädettävissä. Etujarrulevyt ovat entistä kookkaammat ja paloja niitä vasten puristavat perusmallissa Nissinin uudet nelimäntäiset satulat, kun SP:ssä luotetaan Brembon Stylema-satuloihin. ABS on säädettävissä rata-ajoa silmälläpitäen. Mallin painoksi kerrotaan 201 kiloa.

Ulkoasuunsa Fireblade on lainannut vaikutteita RC213V-MotoGP-pyörästä. Esimerkkinä tästä käyvät keulan ilmanottoaukon lisäksi siivekkeet, jotka lisäävät alaspäin painavaa voimaa ja parantavat vakautta jarrutuksissa.

2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP
2020 HONDA CBR1000RR-R SP

Uusin numero