Gerry kävi koeajamassa uuden Yamaha YZF-R1:n ja R1M:n Jerezin radalla. Yamahan uusi, MotoGP-pyörästä vaikutteita saanut superbike teki kokeneeseen koeajajaan erittäin suuren vaikutuksen.
Aivan eteläisimmässä Espanjassa on lähes poikkeuksetta aurinkoista. Niin myös aamuna, jolloin lehdistön edustajat kokoontuivat MotoGP- ja WSBK-kilpailuista tutun Jerezin radan varikolle. Siellä heitä odotti pitkä rivi Yamahan päivitettyjä sporttipyöriä – legendaarisia YZF-R1-superbikejä sekä sen ylellisempiä R1M-versioita.
Pitkäaikaiset lukijat ehkä muistavatkin vuoden 1998, jolloin esiteltiin punavalkoisiin katteisiin puettu, ensimmäinen ”no compromise” R1. Tuolloin se asetettiin aikansa rajuinta autoa, Dodge Viperia, vastaan Nürburgringin radalla. Kumpi oli nopeampi?
Pyörä tietysti, Gerryn ajamana. Nyt käsillä on kaikki 22 vuoden aikana tapahtuneet päivitykset mukaan lukien kahdestoista sukupolvi, ja uudistunut pyörä onkin uskomattoman hienostunut pakkaus.
YZF-R1 on saanut uudistetun ulkoasun lisäksi mekaanisia päivityksiä moottoriin ja pyörän kehittynyt elektroniikka toimii erittäin hienosti. M-mallin paineistetulla etuhaarukalla varustettu sähkösäätöinen Öhlins-jousitus on erinomainen, uudistettu moottori on uskomattoman tehokas ja suunnattoman nopea pyörä on tunnokas sekä helppo ajettava.
– Jalkatapit osuvat maahan oikeastaan jokaisessa mutkassa ja takarengas irtoaa upeilta tuntuviin leveisiin luistoihin. Eturengas on kevyt ja kiihtyvyys täysin järjetöntä. Jousitus hoitaa tehtävänsä täydellisesti, myös nopeassa epätasaisessa vasurissa, jossa vakio-R1:llä oli hieman vaikeuksia. Vakiomallista poiketen pyörä ei ole missään tilanteessa epävakaa, kuvailee Gerry ensikosketustaan YZF-R1M:ään.
Koeajoartikkelin voit lukea kokonaisuudessaan Bike powered by Motorradin numerosta 9/19, joka on myynnissä nyt! Jos et halua missata yhtään lehteä jatkossa, voit tehdä tilauksen täältä.