Mika Kallio pääsi tänään kiertämään ensimmäistä kertaa KymiRingin rataa moottoripyörällä.
-Ei ole huippunopea rata, vaikka huippunopeus saadaan pitkällä takasuoralla kovaksi, kuvaili Kallio rataa heti ensimmäisen ajokokemuksensa jälkeen.
Pitkän takasuoran jälkeinen hidas tekninen osuus vaatii Kallion mukaan suunnitelmallisuutta ajolinjojen suhteen.
-Pitää miettiä tarkasti mitkä linjat mutkiin valitsee, sillä se valinta vaikuttaa tosi paljon seuraavien mutkien linjoihin ja nopeuteen.
Ohituspaikkojakin radalla on Kallion mukaan riittävästi, ei sillä hitaimmalla teknisellä osuudella mutta käytännössä kaikkialla muualla. Erityisesti ohitusmahdollisuuksia muodostuu siitä, että nopeammilla osuuksilla rataprofiili mahdollistaa useita erilaisia mutta nopeita ajolinjoja.
Mitä olemassa olevaa rataa KymiRing sitten muistuttaa?
-En osaa sanoa muistuttaako se loppuviimeksi muita, tällä radalla on ihan oma dna. Teknisiä ratoja on muitakin, pääosin Saksan Sachsenring, joka on hitain rata MM-sarjassa tällä hetkellä. Täällä ei ole ihan niin hidasta mutta siihen viittaavaa, ja samoin korkeuseroja Sachsenringin tavoin.
Radalla on myös muutama sokea mutka, eli mutkaan mennessä ei nähdä mutkan taakse.
– Ne tuovat mielenkiintoa ja haastetta kuljettajalle ja luonnetta rataan. Se on pelkästään positiivinen juttu, päättää Kallio.