Honda on julkistanut ”True Adventure” -teaservideon, joka viittaa siihen että japanilaismerkiltä on tulossa uusi Africa Twin.
Moottoripyörävideo ilman vilaustakaan moottoripyörästä saattaa kuulostaa tylsältä. Toisaalta se antaa myös lähes rajattomat mahdollisuudet spekulointiin. Hondan teaser-video True Adventure viittaa sekä nimellään että aavikkomaisillaan maisemillaan vahvasti seikkailupyöriin. Lisäksi videon nimi on kirjoitettu samalla fontilla, jota Honda on yleisesti käyttänyt Africa Twinin yhteydessä.
Kun moottoripyörävalmistajien on jatkossa täytettävä yhä tiukemmat Euro5-normit, on se samalla luonnollinen syy päivittää moottoreita nykyaikaisemmiksi. Jos katsoo mitä kilpailijat ovat tehneet, niin yhteistä kaikille on ollut iskutilavuuden kasvattaminen moottorin muiden uudistusten yhteydessä. Toinen koko ajan yleistyvä trendi on ollut muuttuvan venttiiliajoituksen käyttöönotto.
Kansainvälinen lehdistö on jo jonkin aikaa ennustellut, millainen Hondan tulevan Africa Twinin moottori on. Yksi vahva veikkaus on, että iskutilavuutta kasvatettaisiin varovasti noin 1080 kuutiosenttimetriin ja hevosvoimalukemat kasvaisivat 103:een. Toinen veikkaus on, että iskutilavuutta kasvatettaisiin kerralla reilummin, jopa 1200-kuutioiseksi.
Varmana voidaan pitää myöskin sitä, että kuljettajaa avustavan elektroniikan määrä tulee uudessa mallissa olemaan suurempi. Sähköinen ride-by-wire -kaasu mahdollistaa luistoneston ja vaihdettavien ajomoodien ohella helposti vakionopeussäätimen sisällyttämisen vakiovarusteisiin. Mäkilähtöavustinkin alkaa olla monella merkillä jo arkipäivää. Luettavuudestaan moitteita saanut nykymittaristo vaihtunee uudistuksen myötä väri-TFT-mittaristoon. Sen myötä on todennäköistä, että mittaristo pitää sisällään myös integroidun navigointijärjestelmän sekä bluetooth-yhteyden puhelimen liittämiseksi ja musiikin kuuntelun mahdollistamiseksi.
Jos ja kun moottorin iskutilavuus ja teho kasvavat, törmää Honda samalla toiseen ongelmaan. Nykyisellään Africa Twinin 95 hevosvoimaa eli 70 kilowattia on täsmälleen se maksimiteho, josta moottori voidaan vielä kuristaa A2-luokan sallimaan 35 kilowattiiin. Africa Twin on kuitenkin A2-korttilaiselle iso, raskas ja kallis vaihtoehto. Niinpä on spekuloitu, että Honda saattaa erityisesti nuorempia asiakkaita houkutellakseen tehdä Africa Twinistä myös iskutilavuudeltaan pienemmän version. Sillä on valmiina ainakin 500- ja 750-kuutioiset kaksisylinteriset moottorit. Täksi kaudeksi markkinoille tulleiden 650-kuutioisten mallien nelisylinterinen rivimoottori voitaneen tässä vaiheessa jättää pois laskuista, vaikka se maksimiteholtaan olisikin juuri passelisti 70 kilowattia.
Mitä ja milloin odotettavissa? Varmuus Hondan vuoden 2020 uusiin malleihin saadaan Milanon kansainvälisessä EICMA-moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa. Toivottavasti Africa Twin on vahvasti tapetilla ensi vuoden uusien mallien esittelyssä.