Yamaha päivittää YZF-R1:n moottorin kaudelle 2020 uudet Euro5-normit täyttäväksi. Samalla ulkonäköä, aerodynamiikkaa ja varustetasoa parannetaan.
Moottorin huipputehoksi ilmoitetaan sama 200 hv / 13 500 r/min kuin aikaisemminkin. Nokka-akselien profiili sekä imusarja on uusittu. Kaasuläpät ovat nyt lähempänä palotilaa ja suuttimet läppärunkojen yläpuolella. Uudet kymmenreikäiset suuttimet sumuttavat polttoaineen aiempaa suoremmin palotiloihin. Niiden leveämpi 21,5 asteen suihkutuskulma tehostaa palotilan täyttöä ja siten hyötysuhdetta.
Kampiakselissa on suuremmat voitelureiät ja läpimitaltaan isommat liukulaakerit. Öljypumpun roottori on nyt 10 prosenttia pienempi. Myös kampikammion öljykanavat on mitoitettu uudelleen ja mäntiä jäähdyttävät öljysuuttimet uudenmalliset. Sylinterikannen pakopuolen jäähdytyksen parantamiseksi jäähdytyskanavia on muokattu. Kakkosvaihteen ratas on leveämpi ja myös pakoputkisto on uudistettu. Katteiden uudelleenmuotoilun ansiosta ilmanvastus on pienentynyt yli viisi prosenttia. Pakoputkiston edessä oleva alakate on jatkossa titaania.
Tuntumaltaan parempi elektroninen APSG-kaasu
Kaasuläppiä ohjaavan Yamaha YCC-T -järjestelmän (Chip Controlled Throttle) -kaasukahvan herkemmän tuntuman ja vähäisemmän vastuksen takeeksi 2020 YZF-R1 on varustettu uudella APSG (Accelerator Position Sensor Grip) -järjestelmällä.
Kayaban 43-millinen etuteleskooppi on saanut uudenmalliset vaimennusventtiilit, hieman pehmeämmät jouset ja öljymäärää on muokattu. Ohjaustuntumaa on tehostettu myös muokkaamalla ohjausvaimentimen ominaisuuksia. Etujarrupalat on vaihdettu jarrutuspidon parantamiseksi. Ensiasennusrenkaina on ensi vuodesta alkaen Bridgestone Battlax RS11 -renkaat.
Jarrujen uusi BC-hallintajärjestelmä (Brake Control) – kaarreajo-ABS
Uuden BC-järjestelmän avulla kuljettaja voi valita jarrujen kahdesta ABS-toiminnosta (BC1 ja BC2) itselleen ja ajo-olosuhteisiin parhaiten sopivan vaihtoehdon.
BC1-asetuksella ABS-toiminto on vakio ja BC2-asetuksella ABS-toiminto vaihtelee kaarteessa kallistuskulman ja ajonopeuden mukaan. BC2-asetuksella ABS-järjestelmän herkkyys ja toimintanopeus kasvavat sitä mukaa, kun kallistuskulma suurenee.
Etu- ja takapyörien pyörintänopeudet sekä IMU-liiketunnistimen tiedot (mm. kallistuskulma ja takarenkaan sutiminen kiihdytyksessä) välittyvät jarrujen ABS-järjestelmän keskusyksikölle. Se puolestaan ohjaa näiden tietojen perusteella jarrupainetta säätävää hydrauliikkaa reaaliajassa. Näin jarrujen BC-hallintajärjestelmä voi estää pyörien lukkiutumisen jarrutuksessa säätämällä etu- ja takajarrun hydraulipainetta.
Uusi moottorijarrutuksen hallinta (EBM)
Toinen uutuus YZF-R1 elektronisten ajoavustimien valikoimassa on moottorijarrutuksen EBM-hallintajärjestelmä (Engine Brake Management). Sen avulla kuljettaja voi valita kolmesta moottorijarrutustasosta (high – medium – low) sopivan vahtoehdon. ECU saa useilta antureilta tietoja kuten valittu vaihde, moottorin kierrosnopeus, kaasukahvan ja -läppien asento. Näiden tietojen perusteella ECU-yksikkö ohjaa kaasuläppien avautumista, sytytyksen ajoitusta ja polttoaineen määrää ja säätää näin myös moottorijarrutuksen voimakkuutta. EBM1 -asetus tuottaa voimakkaimman ja EBM3 -asetus vaimeimman moottorijarrutuksen
Päivitetty LCS-lähtöavustin
LCS-lähtöavustin (Launch Control System) tehostaa liikkellelähtöä paikaltaan esim. kisalähdöissä. 2020-mallin YZF-R1:n LCS1-asetusta on päivitetty siten, että se aktivoituu 9 000 r/min kierrosnopeudella, kun kaasuläpän avauskulma on 41 astetta.
Päivitetyn LCS-järjestelmän sekä BC- ja EBM-järjestelmien myötä 2020 YZF-R1 kuljettajan käytössä on yhteensä seitsemän elektronista ajoavustinta ja -hallintatoimintoa.
Vuoden 2020 Yamaha YZF-R1 on saatavilla syyskuusta 2019 alkaen.