Tammi-heinäkuussa Suomessa rekisteröitiin uusia moottoripyöriä selvästi enemmän kuin viime vuonna. Näyttää vahvasti siltä, että koko vuosi tulee uusien pyörien myynnissä jäämään plus-merkkiseksi.
Onko myynnin kasvu poutaisen ja aurinkoisen kesän ansiota? Varmasti osaksi niinkin, mutta oma vaikutuksensa on myös suurella määrällä hienoja uusia moottoripyörämalleja. Täksi vuodeksi saatiin mielenkiintoisia uutuuksia kaikkiin moottoripyöräluokkiin, kuten isoihin matkapyöriin Honda Gold Wing, retroihin Kawasaki Z900RS, satapiikkeihin Suzukin naku- ja kyykkymalli ja tietysti uusi Honda 125 Monkey, seikkailupyöriin Triumphilta uudet 800- ja 1200-kuutioiset Tigerit sekä Husqvarnalta täysin uudentyyppiset Vitpilenit. Myös Harley-Davidsonin Milwaukee Eight -moottoriset uutuudet ovat myyneet hyvin. Kaikkien edellä mainittujen merkkien markkinaosuudet ovatkin tänä vuonna kasvussa.
Jo kevään mittaan kuukausittaiset myyntitilastot näyttivät lievää nousua, mutta reippaampi kasvu nähtiin heinäkuussa, jolloin uusia pyöriä rekisteröitiin peräti 37 prosenttia viime vuotista enemmän.
Mielenkiintoa eri merkkien vertailuun tuo se, että Honda, BMW, Harley-Davidson ja Kawasaki ovat kirineet selvästi kiinni KTM:n ja Yamahan karkumatkaa markkinaosuuksissa. KTM ja Yamaha muodostavat edelleen kärkikaksikon, mutta sitä seuraava nelikko on keskenään tiivis.