Road Racing -kilpailuja järjestävät tahot ovat perustaneet yhdessä Road Racing Promotion Finland Oy:n kehittämään ja markkinoimaan lajin SM-sarjaa.
Vaikka Suomessa on runsaasti ratamoottoripyöräilyn harrastajia, on lajin yleinen tunnettuus jättänyt toivomisen varaa, mikä näkyy vähäisenä kiinnostuksena erityisesti moottoripyöräurheiluun vihkiytymättömän yleisön parissa. Kun vielä viime kesänä yksi SM-sarjan osakilpailu jouduttiin perumaan osanottajien vähyyden vuoksi, oli selvää, että asioihin tuli saada muutos.
– Käytännössä viime kesänä totesimme, että jotain on tehtävä, jotta Road Racingin SM-sarja ei vaarantuisi, kertoo sarjapromoottori Mika Mäkinen Road Racing Promotion Finland Oy:stä.
Kilpalujärjestäjien, Helsinki Racing Clubin, Motopark Racing Clubin ja West Coast Racing Clubin yhdessä perustama Road Racing Promotion Finland Oy pyrkii parantamaan harrastuksen asemaa kokonaisvaltaisesti. Keinoihin kuuluvat muiden muassa sarjan markkinointi, näkyvyyden ja tuen tarjoaminen kuljettajille sekä kilpailuja paikan päällä seuraavan yleisön palveluiden kehittäminen.
– Pyrimme tekemään SM-sarjasta entistä tunnetumman ja tuomaan yhteistyökumppaneita mukaan lajin pariin. Toivomme siis, että tämä ei ole kilpailijoille ja kilpailunjärjestäjille kustannus, vaan mahdollisuus. Uskomme, että Road Racingin SM-sarjan parempi näkyvyys lisää sen houkuttelevuutta ja hyödyttää näin kaikkia osapuolia, Mäkinen perustelee.
Kilpailijoiden kannalta muutos tarkoittaa sitä, että sarjapisteistä ajaakseen on ilmoittauduttava itse sarjaan. Kilpailuihin on mahdollista ilmoittautua myös erikseen sarjan ulkopuolisena kuljettajana, mutta SM-pisteitä jaetaan vain sarjan kuljettajille.
– Tällä haluamme mahdollistaa esimerkiksi kansainvälisissä sarjoissa kilpailevien tähtiemme vierailun SM-sarjassa, Mäkinen kertoo
Sarjaan ilmoittautuneiden kuljettajien kilpailujen ilmoittautumismaksut ovat edullisemmat ja sarjakuljettajille rakennetaan heidän oman markkinointinsa tueksi kattavat profiilisivut sarjan palveluun.
Promootioyhtiö hoitaa myös kilpailujen markkinointia koordinoidusti, mikä tukee sekä kilpailunjärjestäjiä että kilpailijoita. Kilpailujen palkinnoiksi on tarjolla sekä tuotteita että rahaa.
Paikan päällä kilpailuja seuraavien katsojien palveluita parannetaan esimerkiksi tarjoamalla reaaliaikaista tulospalvelua tarjoavia näyttöjä sekä Road Racing -henkisiä elämyksiä. Lisäksi pyrkimyksenä on kasvattaa SM-sarjan näkyvyyttä sähköisissä kanavissa merkittävästi.
– On kuitenkin muistettava, että kaikki tämä tapahtuu yhteistyössä kilpailijoita edustavan Suomen Road Race Ajajat ry:n ja kilpailunjärjestäjien kanssa. Olemme myös avoimia uusille ideoille ja toivotammekin kaikki kehitysehdotukset tervetulleiksi. On totta, että kauden 2019 suhteen olemme valitettavasti jo hieman myöhässä, mutta uskomme luoneemme hyvän perustan suomalaisen Road Racingin uuden aikakauden aloittamiselle. Tavoitteet ovat kuitenkin selvät, nyt on vain lähdettävä toteuttamaan niitä yhdessä askel kerrallaan, Mäkinen lopettaa.
Road Racingin SM-sarja internetissä